Gå til hovedindhold

Webtilgængelighed

Vores hjemmeside skal være for alle. Derfor gør vi os umage for at sikre, at den er digitalt tilgængelig - også kaldet webtilgængelig.

Vi gør os umage for at sikre, at alle kan bruge vores hjemmeside

Indhold

    Hvorfor har vi fokus på webtilgængelighed?

    Alle skal kunne bruge haderslev.dk. Også dem, der:

    • ser dårligt
    • er ordblinde
    • har museskader
    • har lammelser
    • har ADHD
    • har kognitive udfordringer

    Derfor gør vi vores bedste for at leve op til den fælles standard for tilgængelig web, som kaldes WCAG 2.1.

    Hjælp os med at blive bedre

    Vi bruger et digitalt værktøj til at kontrollere, om vi overholder de digitale spilleregler for god tilgængelighed.

    Men lige meget hvor stor umage vi gør os, så vil der altid være noget, vi ikke opdager. Noget vi kan gøre bedre. Det ved du, hvis du er en af dem, der er udfordret på den digitale tilgængelighed. 

    Brug vores feedbackfunktion, som du finder nederst på alle sider, til at fortælle os, hvis der er ting, vi kan gøre bedre. Vi er her for det samme.

    Tilgængelighedserklæring

    Som offentlig myndighed er Haderslev Kommune omfattet af loven om webtilgængelighed, som blandt andet stiller krav om, at alle vores hjemmesider skal have en tilgængelighedserklæring.

    Webtilgængelighed

    Offentlige hjemmesider skal være tilgængelige for alle borgere i samfundet

    En offentlig hjemmeside eller en app skal bygges op, så den er tilgængelig for alle. Også for dig, der har svært ved at se, er ordblind, farveblind, lammet, har musearm, svært ved at koncentrere dig eller andet.

    Hjemmesiden eller app’en skal være opfattelig, anvendelig, forståelig og robust.

    Det betyder fx, at:
    • billeder, som ikke bare er til pynt, skal have et tekstalternativ
    • teksten skal mærkes op med de rigtige typer overskrifter, så du, der bruger skærmlæser, kan få overblik over indholdet
    • koden skal være i orden, så du, der ikke bruger mus, kan tabulere dig rundt på hjemmesiden

    • nye hjemmesider, offentliggjort eller væsentligt revideret efter 23. september 2018, skal overholde lovens krav om webtilgængelighed fra 23. september 2019
    • ældre hjemmesider, offentliggjort før 23. september 2018, skal overholde lovens krav fra 23. september 2020
    • apps skal overholde lovens krav fra 23. juni 2021

    Fra den dato, hvor hjemmesiden skal leve op til loven, skal der ligge en tilgængelighedserklæring på den. Du finder et link til erklæringen i bunden af hjemmesiden.

    Tilgængelighedserklæringen skal altid indeholde et link til feedback. Det betyder, at du altid kan komme i kontakt med det offentlige organ, hvis du oplever, at der er indhold på hjemmesiden, som ikke er tilgængeligt for dig. Hvis det er muligt, skal de give dig et tilgængeligt alternativ.

    Når der er en tilgængelighedserklæring på hjemmesiden skal den altid indeholde et link til feedback. Det betyder, at du altid kan komme i kontakt med myndigheden, hvis du oplever, at der er indhold på hjemmesiden, som ikke er tilgængeligt for dig.

    Så skal de, hvis det er muligt, give dig et tilgængeligt alternativ.

    Det er Digitaliseringsstyrelsen som fører tilsyn med de offentlige myndigheders hjemmesider og apps.

    06.12.2024 14.34 - Indhold hentet fra Borger.dk

    Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen

    Læs mere

    Webtilgængelighed (digst.dk)

    74 34 34 34

    Telefontid

    Mandag 09:00 15:00
    Tirsdag 09:00 15:00
    Onsdag 09:00 15:00
    Torsdag 09:00 17:00
    Fredag 09:00 13:00
    Lørdag Lukket
    Søndag Lukket

    Lukket Åben

    Christian X's Vej 39, Indgang A, 6100 Haderslev