Gå til hovedindhold

Distrikt Vest: Trygge og gode fællesskaber

I Distrikt Vest skaber vi sammenhængende og genkendelige læringsmiljøer, der fremmer gode og trygge fællesskaber, hvor alle børn har deltagelsesmuligheder. Vi har fokus på det enkelte barns trivsel, udvikling og læring.

Indhold

    Vidensudveksling blandt fagprofessionelle

    Ledere, lærere og pædagoger drøfter værdier og fælles mål for overgange. De besøger hinandens praksis, har tid til fælles planlægning med afsæt i det der kendetegner børnegruppen.

    Som forældre og barn vil I opleve:

    • At dagplejen besøger og samarbejder med pædagogisk personale i børnehaven
    • At personalet fra dagtilbud og skole såvel som personalet fra juniorunivers og ungeunivers besøger hinanden med henblik på at de udveksler viden og opnår kendskab til hinandens læringsmiljøer

    Sammenhængende læringsspor

    For at sikre børnenes trivsel og læring i overgange mellem universerne, arbejder vi som fagpersoner med fælles og sammenhængende læringsspor. Vi har fokus på at skabe genkendelige rammer for barnet, f.eks. gennem læringsmål, så barnets erfaringer kan komme i spil. 

    Som forældre og barn vil I opleve:

    • At børnene i den nye sammenhæng møder genkendelige materialer og aktiviteter, lege og sange i tilgange til læring
    • At børn i universer besøger hinanden og oplever at indgå i fælles aktiviteter
      • Børnene får besøg af nye voksne i deres kendte hverdag
      • Børnene kommer på besøg i den nye hverdag sammen med kendte voksne 

    Barnets deltagelse i fællesskaber

    Børn udvikler sig gennem deres deltagelse i fællesskabet - og fællesskabet udvikler sig gennem børnenes forskellige bidrag. Fagpersoner har øje for at sikre alle børns mulighed for deltagelse i fællesskaber.

    Som forældre og barn vil I opleve:

    • At der skabes relationer mellem børn på tværs af skolen og dagtilbuddet, og på tværs af skolerne
    • At børnene møder venskabsklasser, læsevenner, osv.
    • At børnene får kendskab til de voksne, som de skal møde i deres nye hverdag
    • At børnene oplever sig som en del af børnefællesskabet i den nye hverdag, f.eks.
      • når de får deres egen plads i de nye rammer
      • gennem deltagelse i faguger eller fælles arrangementer
      • ved hjælp af legegrupper eller legeaftaler

    Forældresamarbejde

    Forældre er den vigtigste ressource i børns liv. I kender barnet bedst. Det betyder noget, at I som forældre støtter jeres barn i at indgå i de nye børnefællesskaber Et velfungerende forældresamarbejde tager udgangspunkt i den enkelte families situation, kultur og behov.

    Som forældre og barn vil I opleve:

    • At vores samarbejde med jer som forældre er betydningsfuldt, tillidsbaseret og afgørende for dit barns læring, udvikling og trivsel
    • At I som forældre mødes med tydelige forventninger til jeres ansvar i samarbejdet
    • At I inviteres til samarbejde gennem afholdelse af forskellige aktiviteter, arrangementer og møder, f.eks. opstarts samtale, forældreråd, skole-hjemsamtale eller forældrebestyrelse.

    De fire grundsten i samarbejdet om sammenhæng for barnet.