Fritagelse for Digital Post
Du kan søge om fritagelse fra Digital Post, hvis du opfylder mindst en af fritagelsesgrundene.
Hvordan bliver jeg fritaget for Digital Post?
Du kan anmode om fritagelse enten ved selv at gå personligt i Borgerservice eller ved at give en anden fuldmagt til at anmode om fritagelse for dig.
Det er dog også muligt, at du kan få fritagelse fra Digital Post, hvis du opfylder betingelserne, men ikke selv kan skrive under på en anmodning eller give en anden fuldmagt til at anmode for dig.
Selvbetjening: Fritagelse for Digital Post
Du får brug for:
- Dit sundhedskort
Sådan gør du:
- Anmod på løsningen nedenfor
- Udskriv blanket
- Udfyld blanket med dit navn og CPR-nr.
- Tag blanket med, når du går personligt i Borgerservice
- Borgerservice vil bede dig om at vise sundhedskort, pas eller kørekort
Hvordan anmoder jeg om fritagelse fra Digital Post med fuldmagt
Du kan søge om fritagelse fra Digital Post, hvis du opfylder mindst en af fritagelsesgrundene.
Hvis du ikke selv har mulighed for at komme personligt i Borgerservice for at anmode om fritagelse, kan du give en anden person lov til at søge om fritagelse på dine vegne.
Blanketten kan fås i Borgerservice eller hentes på denne side.
Ofte stillede spørgsmål
Du kan søge om fritagelse fra Digital Post, hvis du opfylder mindst en af fritagelsesgrundene.
Kognitiv funktionsnedsættelse
Funktionsnedsættelsen hindrer anvendelsen af Digital Post - eksempler: demens, hjerneskade eller blot svært ved at huske.
Fysisk funktionsnedsættelse
Funktionsnedsættelsen hindrer anvendelsen af Digital Post - eksempler: blindhed, lammelse eller andre handicap.
Manglende adgang til computer i eget hjem eller opholdssted - eksempler: plejehjemsbeboer eller fængselsindsat. Gælder desuden manglende internet.
Registrering i Det Centrale Personregister (CPR) som udrejst af Danmark.
Ikke længere registreret med fast bopæl eller fast opholdssted i CPR - eksempler: hjemløs eller andre, hvor der ikke findes en kendt adresse.
Sproglige barrierer bestående i manglende beherskelse af dansk, der gør det svært at anvende Digital Post - eksempler: ordblindhed eller andet modersmål end dansk.
Praktiske vanskeligheder ved at skaffe den offentlige digitale signatur NemID.
Bopæl i et område, hvor det ikke er muligt at få en bredbåndsforbindelse med beregnet downloadhastighed på mindst 512 kbit/s.
Hvis du har en varig svækkelse eller lignende, og ikke kan komme personligt i Borgerservice og heller ikke kan give en fuldmagt til en anden, så kan Borgerservice træffe afgørelse om fritagelse uden at du skal søge skriftligt.
Afgørelse om fritagelse uden skriftlig anmodning kan træffes, hvis kommunen har kendskab til dine særlige udfordringer.
Denne mulighed kan benyttes, hvis du på grund af fysiske eller psykiske forhold ikke kan søge fritagelse fx fordi, at du ikke selv kan skrive under.
Hvis dette er tilfældet, skal der ske en vurdering, og du kan fritages, hvis plejepersonale eller andet personale, som du dagligt får hjælp eller støtte fra eller andre, som har et såkaldt fagligt kendskab til din forhold, kan bekræfte, at du opfylder fritagelses-kriterierne, men ikke selv kan anmode om fritagelsen.
Kontakt Borgerservice for yderligere information.
Fritagelse fra Digital Post
Hvem kan blive fritaget fra Digital Post, og hvad betyder det?
Hvis du ikke kan kommunikere med det offentlige digitalt, har du mulighed for at blive fritaget fra Digital Post. En fritagelse fra Digital Post gælder livet ud. Ændrer du mening, kan du til enhver tid tilmelde dig Digital Post igen.
Det sker, når du bliver fritaget fra Digital Post
Når du bliver fritaget fra Digital Post, sker der to ting:
- Du vil i stedet modtage posten som almindelig papirpost. Når du bliver fritaget, kan du vælge at få eftersendt eventuelt uåbnet Digital Post, som du har modtaget inden for de seneste 6 måneder. Posten vil blive sendt til din folkeregisteradresse som papirpost, medmindre du oplyser en anden adresse.
- Du er automatisk fritaget fra krav om at bruge de obligatoriske offentlige digitale selvbetjeninger. Offentlige digitale selvbetjeninger bruges fx til at melde flytning eller bestille feriepenge. Du kan stadig vælge at bruge selvbetjeningerne, hvis du ønsker det. Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for undtagelse fra digital selvbetjening hos Udbetaling Danmark. Det kan du læse mere om på siden 'Obligatorisk selvbetjening'.
Vær opmærksom på, at fritagelse ikke dækker al Digital Post
Din fritagelse fra Digital Post omfatter ikke:
- Visse offentlige myndigheder: Nogle offentlige myndigheder må på grund af anden lovgivning gerne sende dig beskeder i Digital Post. Det kan fx være lønsedler fra offentlige arbejdsgiver eller beskeder om SU. Den slags post sendes som udgangspunkt kun digitalt.
- Post fra virksomheder: Post fra virksomheder – fx din bank eller dit forsikringsselskab - som du modtager i e-Boks eller på mit.dk, vil du fortsat modtage digitalt. Hvis du ikke ønsker at modtage post fra en virksomhed, skal du kontakte e-Boks, mit.dk og/eller den virksomhed, som du har indgået en kundeaftale med, for at finde en anden løsning.
Borgere, der ikke er i stand til at modtage Digital Post og lever op til mindst ét af fritagelseskriterierne, kan blive fritaget fra Digital Post og i stedet modtage post fra det offentlige på papir.
Fritagelseskriterier
Du kan blive fritaget fra at modtage Digital Post fra langt de fleste offentlige myndigheder, hvis du kan sætte kryds ved mindst ét af følgende punkter:
- Jeg har en psykisk nedsat funktionsevne, der hindrer mig i at anvende Digital Post.
- Jeg har en fysisk nedsat funktionsevne, der hindrer mig i at anvende Digital Post.
- Jeg har ikke adgang til computer, smartphone eller tablet i mit hjem eller opholdssted.
- Jeg er registreret i CPR som udrejst af Danmark.
- Jeg er ikke længere registreret med fast bopæl eller opholdssted i Danmark.
- Jeg behersker ikke dansk, hvilket gør det svært at anvende Digital Post.
- Jeg har praktiske vanskeligheder ved at anskaffe MitID, som giver adgang til Digital Post.
- Jeg er bosiddende i et område, hvor der ikke er mulighed for at etablere internetforbindelse (minimim 512 kbit/s downloadhastighed).
- Efter en konkret vurdering, hvis der foreligger ganske særlige forhold.
For at blive fritaget fra Digital Post fra det offentlige, skal du som udgangspunkt møde personligt op hos kommunen.
Hos kommunen vil du:
- få en blanket, hvor du skriver under på, at du lever op til mindst et af fritagelseskriterierne. Du er ikke forpligtet til at oplyse, hvilke af fritagelseskriterierne, du lever op til.
- blive bedt om at vise legitimation.
- få en skriftlig kvittering på, at du er fritaget fra at modtage Digital Post fra det offentlige.
Hvis du ikke selv kan møde op hos kommunen
Du kan bede andre fritage dig på dine vegne ved brug af en fuldmagt, som kan fås hos kommunen. Hvis du skal hjælpe en pårørende med at blive fritaget, skal den pårørende underskrive blanketten.
Du kan søge om fritagelse på andres vegne ved brug af en fuldmagt, som du kan få hos kommunen. Hvis du skal hjælpe en pårørende med at blive fritaget, skal den pårørende underskrive blanketten.
Du kan til enhver tid tilmelde dig Digital Post igen. Det gør du ved at møde op hos kommunen. Du kan også selv gøre det via Digital Post:
- Log ind på Digital Post på borger.dk med dit MitID.
- Klik på ’Menu’.
- Klik på ’Ophæv Fritagelse fra Digital Post’.
- Klik på ’Tilmeld mig Digital Post’.
- Der åbner et vindue, hvor du skal trykke på knappen ’OK, tilmeld mig’ for at annullere din fritagelse. Du er nu tilmeldt Digital Post.
- Klik på knappen ’Start opsætning’, følg trinene, og husk at bekræfte din e-mailadresse og dit mobilnummer under dine profiloplysninger.
Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen