Gå til hovedindhold

MitID

MitID er Danmarks digitale ID. MitID styrker sikkerheden, når du færdes på nettet. Alle skal have MitID.

Indhold

    Om MitID

    Har du glemt dit bruger-ID, kan du få det vist i MitID appen sådan her:

    • Tryk på menuen i øverste højre hjørne
    • Tryk på 'Profil' og 'Bruger-ID' i menuen
    • Når du har bekræftet din identitet ved at scanne dit pas og ansigt, kan du se dit bruger-ID 
    • Du kan også kontakte MitID supporten, som kan oplyse dig om dit bruger-ID. Du skal først identificere dig i telefonen ved at oplyse pas- eller kørekortnummer samt besvare nogle spørgsmål fra CPR.   

    Har du glemt PIN-koden til din app, eller er din MitID app blevet spærret, skal du genaktivere appen og lave en ny PIN-kode. Du kan selv genaktivere MitID app ved at scanne dit pas og ansigt i MitID appen.

    • Åbn appen og tryk på menuen øverst i højre hjørne
    • Tryk på 'App-indstillinger' og 'PIN-kode' og 'Glemt PIN-kode?'
    • Vælg Brug pas/ID-kort på skærmen "Hvordan vil du skifte din PIN-kode?" og tryk på Næste
    • Accepter Vilkår og betingelser – og læs evt. Privatlivspolitikken
    • Bekræft din identitet med dit pas/ID-kort
    • Vælg herefter en ny PIN-kode. 

    Andre muligheder:

    • Du kan ringe til MitID supporten, som kan sende dig en midlertidig PIN-kode på SMS. Du skal først identificere dig i telefonen ved at oplyse dit pas- eller kørekortnummer (gyldigt dansk eller grønlandsk kørekort eller pas) samt besvare nogle spørgsmål fra CPR. 
    • Har du en MitID i reserve, fx i form af en MitID kodeviser eller en ekstra MitID app, installeret på en anden telefon eller tablet, kan du selv bestille en midlertidig PIN-kode på MitID.dk.

    Har du glemt din adgangskode til MitID kodeviser/kodeoplæser, eller er din adgangskode blevet spærret, kan du – hvis du også har MitID appen – logge på MitID.dk og lave en ny adgangskode på din profilside.

    Alternativt kan du ringe til MitID supporten, som kan hjælpe dig med at oprette en ny adgangskode, når du har identificeret dig i telefonen ved at oplyse dit pas- eller kørekortnummer samt besvaret nogle spørgsmål fra CPR.

    Har du ikke længere en MitID app på din telefon, eller har du fået ny telefon, skal du aktivere en ny MitID app.

    Der findes 3 måder at aktivere din MitID app på:

    • Kopier din MitID app til en ny telefon/tablet
    • Få ny MitID app med pas
    • Få ny MitID app med aktiveringskode fra kommunens borgerservice. 

    Du kan læse mere om de 3 muligheder på MitID.dk:  

    Spær dit MitID

    Hvis du mister din telefon, skal du straks spærre den MitID app, som er tilknyttet den telefon, du har mistet. Det gør du enten på MitID.dk eller ved at ringe til MitID supporten.

    Sådan aktiverer du MitID app

    Hvis du har mistet din telefon med MitID appen, og du ikke har et alternativ som fx en kodeviser, så kan du få aktiveret en ny MitID app på 3 måder: Du kan enten scanne dit pas og ansigt med MitID appen og på den måde få aktiveret en ny app, du kan kopiere en allerede eksisterende app, eller du kan få en ny aktiveringskode hos borgerservice, som du kan bruge til at aktivere din nye app. Husk at bestille tid.

    MitID i reserve

    Det er en god idé at have MitID flere steder, fx både på din mobil og en tablet. Så har du altid en reserve, og du kan stadig kan godkende med MitID, selvom du mister din mobil med MitID appen på.

    Hvis du har MitID app, kan du logge ind på MitID.dk og bestille en ny kodeviser eller kodeoplæser. Hvis du ikke har MitID app, skal du henvende dig i borgerservice. Husk at bestille tid.

    Læs mere på MitID.dk 

    NemID lukkede endegyldigt den 31. oktober 2023, og det er ikke længere muligt at få og anvende NemID. Du kan derfor trygt smide dit NemID nøglekort ud. De informationer, som fremgår af nøglekortet, kan ikke misbruges, da NemID ikke kan anvendes længere. 

    NemID nøgleapp vil ikke automatisk forsvinde fra din telefon eller tablet, så du skal selv aktivt slette/afinstallere den.

    Hvis du fortsat ønsker at bruge digitale selvbetjeningsløsninger, skal du bruge MitID.  

    Hvad kan jeg gøre, hvis jeg ikke har MitID?

    Det skal være muligt at være borger i Danmark uden at have MitID. På trods af, at Folketinget har besluttet, at borgere i højere grad skal have mulighed for at betjene sig selv på internettet ved hjælp af MitID, kan der kan være flere årsager til, at en borger ikke kan få udstedt MitID.

    Danske offentlige myndigheder har pligt til at give borgere uden MitID adgang til samtlige offentlige services. Borgere uden MitID kan derfor foretage de samme handlinger, ansøgninger og registreringer på lige fod med borgere, som har MitID.

    Som tommelfingerregel har du som borger altid mulighed for at bede en offentlig myndighed om at få adgang til en service uden brug af MitID. Så selvom mange offentlige tjenester i dag kræver, at du som borger logger ind med MitID, kan du faktisk foretage de samme handlinger og anmodninger uden brug af MitID.

    Hvilke muligheder har jeg?

    Skal du foretage ændringer i dine personforhold, fx adresseskift, søge boligstøtte eller bestille feriepenge, kan du møde fysisk op i borgerservice og udfylde de relevante blanketter. Husk at bestille tid.

    Mange tjenester kan også tilgås online uden brug af MitID. Har du, fx af din praktiserende læge, fået en henvisning til en speciallæge, kan du lave opslag på behandlere på Sundhed.dk uden at logge på med MitID.

    Som studerende kan du foretage uddannelsesvalg på optagelse.dk med og uden brug af MitID. Har du behov for at tilgå fx dine sundhedsoplysninger, kan du kontakte det pågældende sygehus eller egen læge.

    Du har også mulighed for at give en pårørende fuldmagt til at handle på dine vegne. Det gør du via Digital Fuldmagt-ordningen, der giver adgang til mange offentlige selvbetjeninger. Din pårørende skal bruge sit eget MitID. Hvis der er tale om fuldmagt til ikke-offentlige selvbetjeninger – fx din netbank – skal du kontakte virksomheden direkte.

    Du må gerne hjælpe andre med at få MitID – du kan fx låne din telefon ud i forbindelse med oprettelse af MitID. Du må også gerne hjælpe andre med at bruge MitID. Den, du hjælper, må dog ikke dele sine koder eller bruger-ID med dig. Den, du hjælper, må heller ikke udlevere sin MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser.

    På MitID.dk kan I læse mere om, hvordan man giver og modtager hjælp. 

    Har du brug for hjælp til MitID, så kan du kontakte MitID support. Ring på telefon +45 33 98 00 10 eller skriv en besked.  

    Du kan også finde svar i hjælpeuniverset på MitID.dk.

    Du kan også bede om hjælp hos nogen, du stoler på. Det kan være et familiemedlem eller en god ven. Du kan fx få MitID ved at låne vedkommendes telefon. Bare husk, at du ikke må dele: 

    • dine koder
    • din MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser
    • dit bruger-ID – undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den.

    På MitID.dk kan I læse mere om, hvordan man giver og modtager hjælp:  

    MitID er personligt, og det er vigtigt, at du passer godt på det. Følg derfor disse råd:

    1. Vis aldrig dine koder til andre
    2. Udlever aldrig din MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser til andre
    3. Del aldrig dit bruger-ID med andre – undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den
    4. Godkend aldrig noget med MitID på baggrund af fx et opkald, e-mail eller besøg fra nogen, som udgiver sig for at være fra din bank, fra supporten eller noget helt tredje. Du vil aldrig blive kontaktet på den måde
    5. Vær opmærksom på, hvilken handling du er ved at godkende med MitID. Hvis teksten ikke svarer til det, som du ønsker at gøre, eller hvis du ikke selv har igangsat handlingen, skal du lade være med at godkende. 

    Hvis du mister din telefon med MitID appen på eller din personlige MitID kodeviser, kan du ikke bruge MitID. Derfor er det vigtigt, at du har et MitID i reserve, da det kan tage tid at få en ny kodeviser eller en ny app. Måske kræver det ligefrem en tur i borgerservice.

    Det er også en god ide at have en MitID app i reserve i det tilfælde, at du får en ny telefon og glemmer at aktivere den nye MitID app, inden du sletter den gamle. Så kan du nemlig hellere ikke længere bruge MitID. Læs om, hvordan du kan have et MitID i reserve på MitID.dk.

    Hvis I er flere personer i samme husstand, som fx benytter den samme tablet, kan I bruge den samme MitID app. I skal bruge hvert jeres bruger-ID, da man kun må bruge sin egen MitID-identitet. Hvis I bruger den samme app, kan I derfor ikke bruge ansigtsgenkendelse eller fingeraftryk til at åbne MitID appen med. 

    Du har 2 muligheder for at få MitID:

    Få MitID med pas 
    • Du kan bruge dit pas og MitID appen til at få MitID. MitID appen kan aflæse en chip i dit pas og dermed bekræfte, hvem du er. Det kan være et alternativ til at gå i borgerservice. 

    MitID understøtter udenlandske mobilnumre.

    Alternativt kan du få MitID i kommunens borgerservice

    Du kan også få MitID i borgerservice, næste gang du er i Danmark. På MitID.dk kan du læse om gyldig legitimation, som du skal medbringe. Hvis du har problemer med at scanne dit pas, er det særlig vigtigt, at du medbringer legitimation med dansk CPR-nummer på. Husk at bestille tid.

    Du vil blive bedt om at besvare kontrolspørgsmål baseret på oplysninger i CPR eller medbringe et vitterlighedsvidne, som kan bekræfte, hvem du er. Det kan fx være et familiemedlem eller en ven. Vi anbefaler, at du medbringer et vitterlighedsvidne, da det ikke er sikkert, at der er data nok i CPR til, at der kan stilles kontrolspørgsmål.

    Vitterlighedsvidnet skal have et gyldigt MitID, som skal være mindst 30 dage gammelt. Husk at booke tid i borgerservice. 

     Læs mere om, hvordan du får MitID på MitID.dk:

    Hvis du vil have adgang til offentlige tjenester som SU eller Skat i Danmark, skal du have et MitID. 

    Hvis du er virksomhedsejer eller har fuld tegningsret i en virksomhed, kan du nøjes med at bruge dit private MitID, når du skal tjekke Digital Post, indberette moms eller betale faktura på vegne af din virksomhed. Det er den løsning, der hedder MitID privat til erhverv.

    Du kan automatisk bruge MitID i erhvervsmæssig sammenhæng, så snart du som privatperson har fået MitID, og skal altså ikke foretage dig yderligere.

    MitID Erhverv til virksomheder og foreninger

    Har du medarbejdere i din virksomhed eller medlemmer i din forening, der skal læse Digital Post, søge barselsrefusion eller logge på øvrige offentlige selvbetjeningsløsninger på vegne af organisationen. Så skal I fremover benytte MitID Erhverv, der erstatter NemID medarbejdersignatur.

    I frivillige foreninger samt alm. foreninger, andelsforeninger og særlige foreninger kan foreningsrepræsentanten nøjes med at benytte sit private MitID. Foreningen skal registrere én foreningsrepræsentant i CVR, og det er denne foreningsrepræsentant, der alene kan gøre brug af sit private MitID. 

    Skal flere medlemmer i foreningen læse Digital Post og logge på øvrige offentlige selvbetjeningsløsninger på vegne af foreningen skal de gøre brug af MitID Erhverv. Foreninger med begrænset ansvar (erhvervsdrivende foreninger) skal også anvende MitID Erhverv.  

    Som fuldmagtshaver kan du afhente en en MitID kodeviser eller kodeoplæser, som er bestilt af slutbrugeren, i borgerservice. Du skal medbringe bestillingsnummer og gyldig billedlegitimation. Husk at bestille tid.

    Hvis du ikke har et dansk CPR-nummer, skal du i stedet bruge en P-kode. P-koden er en 8-cifret kode, du skal taste ind i MitID appen, hvis du bruger dit pas/ID-kort til at få eller ændre MitID med. 

    Du kan læse mere om P-koder på MitID.dk 

    MitID er først og fremmest en app til smartphone og tablet. Du kan bruge MitID til fx at logge på netbanken eller borger.dk.

    MitID har afløst NemID, fordi der er brug for et digitalt ID, som kan leve op til fremtidens sikkerhedskrav og behov. NemID lukkede d. 31. oktober 2023.  

    Med MitID er du godt beskyttet mod identitetstyveri, da du kan få besked både gennem MitID appen, på SMS eller e-mail, hvis nogen fx forsøger at aktivere MitID appen fra en ny enhed. Samtidig stilles der høje krav til identitetssikring, dvs. at du kan dokumentere din identitet, både når du skal have MitID, og når du bruger det til fx at overføre penge eller logge ind på en selvbetjeningsløsning.

    Det er gratis at få og bruge MitID.

    Du kan læse mere om MitID på MitID.dk:

    Du har 2 muligheder for at få MitID: 

    Få MitID med pas
    • Du kan bruge dit pas og MitID appen til at få MitID. MitID appen kan aflæse en chip i dit pas og dermed bekræfte, hvem du er. Det kan være et alternativ til at gå i borgerservice. 
    Få MitID i kommunens borgerservice
    • Du kan få MitID i borgerservice. Husk at bestille tid og medbring gyldig legitimation. 

    Læs mere om, hvordan du får MitID på MitID.dk:

    Med et swipe i MitID appen kan du godkende eller logge ind med MitID på din smartphone eller tablet, fx hvis du skal overføre penge i din net- eller mobilbank, se dine skatteoplysninger eller handle på nettet. 

    Alternativer til appen

    Der findes 2 alternativer til dig, som ikke har mulighed for at bruge appen: En MitID kodeviser og en MitID kodeoplæser. Hvis du ikke har mulighed for at bruge appen, vil MitID kodeviser være et godt alternativ, mens MitID kodeoplæser er beregnet til personer med nedsat syn.

    Du kan vælge, om du vil have MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser sendt med posten eller hente den i borgerservice. Husk at bestille tid.

    Når du har modtaget eller hentet MitID kodeviser eller kodeoplæser, skal den aktiveres, så den tilknyttes dig.

    MitID kodeviser

    MitID kodeviser er en lille elektronisk enhed, som viser dig en engangskode, som du skal indtaste, når du skal bruge MitID. MitID kodeviseren er så lille, at du kan have den i dit nøglebundt eller i lommen.

    MitID kodeoplæser

    MitID kodeoplæser har en stor skærm, der viser dig en engangskode, som du skal indtaste, når du skal bruge MitID. MitID kodeoplæser kan også læse engangskoden op. Den er beregnet til personer med nedsat syn.

    Lovgivning

    Du kan læse om lovgivningen bag MitID på retsinformation.dk.

    24.10.2024 11.53 - Indhold hentet fra Borger.dk

    Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen

    Når du skal have MitID

    MitID er Danmarks digitale ID

    Du har to muligheder for at få MitID: 

    Få MitID med pas: 
    • Du kan bruge dit pas og MitID appen til at få MitID. MitID appen kan aflæse en chip i dit pas og dermed bekræfte, hvem du er. Det kan være et alternativ til at gå i Borgerservice. 
    Få MitID i Borgerservice:
    • Du kan få MitID i Borgerservice. Husk at bestille tid i Borgerservice og medbringe gyldig legitimation. 

    Læs mere om, hvordan du får MitID på MitID.dk

    24.01.2024 15.11 - Indhold hentet fra Borger.dk

    Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen

    Hjælp til MitID

    MitID er Danmarks digitale ID

    Har du glemt dit bruger-ID, kan du få det vist i MitID appen sådan her:

    • Tryk på tandhjulet i øverste venstre hjørne
    • Tryk på 'Se bruger-ID' i menuen
    • Når du har bekræftet din identitet ved at scanne dit pas og ansigt, kan du se dit bruger-ID 
    • Du kan også kontakte MitID supporten, som kan oplyse dig om dit bruger-ID. Du skal først identificere dig i telefonen ved at oplyse pas- eller kørekortnummer samt besvare nogle spørgsmål fra CPR.   

    Har du glemt PIN-koden til din app, kan du selv genaktivere MitID app ved at scanne dit pas og ansigt i MitID appen. Åbn appen, vælg indstillinger (tandhjulet øverst til venstre) og vælg ’Opret MitID’. Hermed kan du genaktivere MitID med dit pas.

    Andre muligheder:

    • Du kan ringe til MitID supporten, som kan sende dig en midlertidig PIN-kode på SMS. Du skal først identificere dig i telefonen ved at oplyse dit pas- eller kørekortnummer samt besvare nogle spørgsmål fra CPR-registeret. 
    • Har du en MitID i reserve, fx i form af en MitID kodeviser eller en ekstra MitID app, installeret på en anden telefon eller tablet, kan du selv bestille en midlertidig PIN-kode på MitID.dk.

    Har du glemt din adgangskode til MitID kodeviser/kodeoplæser, eller er din adgangskode blevet spærret, kan du – hvis du også har MitID appen – logge på MitID.dk og lave en ny adgangskode på din profilside.

    Alternativt kan du ringe til MitID supporten, som kan hjælpe dig med at oprette en ny adgangskode, når du har identificeret dig i telefonen ved at oplyse dit pas- eller kørekortnummer samt besvaret nogle spørgsmål fra CPR.

    Har du ikke længere en MitID app på din telefon, eller har du fået ny telefon, så skal du hente og aktivere en ny MitID app.

    Det gør du ved at scanne dit pas og ansigt i MitID appen. Hent appen, gå ind under indstillinger og vælg ’Aktiver app’.

    Alternativt kan du: 

    • få en ny aktiveringskode ved at logge på din profil på MitID.dk. Det kan du dog kun, hvis du har MitID på en anden telefon/tablet eller en kodeviser. Det anbefales, at du har MitID på en ekstra enhed, fx en tablet, så du nemt kan geninstallere, hvis du mister din telefon eller kommer til at slette appen.
    • få en ny aktiveringskode i borgerservice. 

    NemID lukkede endegyldigt d. 31. oktober 2023, og det er ikke længere muligt at få og anvende NemID. Du kan derfor trygt smide dit NemID nøglekort ud. De informationer, som fremgår af nøglekortet, kan ikke misbruges, da NemID ikke kan anvendes længere. 

    NemID nøgleapp vil ikke automatisk forsvinde fra din telefon eller tablet, så du skal selv aktivt slette/afinstallere den.

    Hvis du fortsat ønsker at bruge digitale selvbetjeningsløsninger, skal du bruge MitID.  

    Du må gerne hjælpe andre med at få MitID – du kan fx låne din telefon ud. Du må også gerne hjælpe andre med at bruge MitID. Den, du hjælper, må dog ikke dele sine koder eller bruger-ID med dig. Den, du hjælper, må heller ikke udlevere sin MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser.

    På MitID.dk kan I læse mere om, hvordan man giver og modtager hjælp. 

    Har du brug for hjælp til MitID, så kan du kontakte MitID support. Ring på telefon +45 33 98 00 10 eller skriv en besked.  

    Du kan også finde svar i hjælpeuniverset på MitID.dk.

    Du kan også bede om hjælp hos nogen, du stoler på. Det kan være et familiemedlem eller en god ven. Du kan fx få MitID ved at låne vedkommendes telefon. Bare husk, at du ikke må dele: 

    • dine koder
    • din MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser
    • dit bruger-ID – undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den.

    På MitID.dk kan I læse mere om, hvordan man giver og modtager hjælp.  

    24.01.2024 15.11 - Indhold hentet fra Borger.dk

    Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen

    Når du har fået MitID

    MitID er Danmarks digitale ID

    Hvis du mister din telefon, skal du straks spærre den MitID app, som er tilknyttet den telefon, du har mistet. Det gør du enten på MitID.dk eller ved at ringe til MitID supporten.

    Det er en god idé at have MitID flere steder, fx både på din mobil og en tablet. Så har du altid en reserve, og du kan stadig kan godkende med MitID, selvom du mister din mobil med MitID appen på.

    Hvis du har mistet din telefon med MitID appen, og du ikke har et alternativ som fx en kodeviser, så kan du få aktiveret en ny MitID app på to måder: Du kan enten scanne dit pas og ansigt med MitID appen og på den måde få aktiveret en ny app, eller du kan få en ny aktiveringskode hos Borgerservice, som du kan bruge til at aktivere din nye app. 

    Hvis du har MitID app, kan du logge ind på MitID.dk og bestille en ny kodeviser eller kodeoplæser. Hvis du ikke har MitID app, skal du henvende dig i Borgerservice.

    Læs mere på MitID.dk 

    MitID er personligt, og det er vigtigt, at du passer godt på det. Følg derfor disse råd:

    1. Vis aldrig dine koder til andre
    2. Udlever aldrig din MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser til andre
    3. Del aldrig dit bruger-ID med andre – undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den
    4. Godkend aldrig noget med MitID på baggrund af fx et opkald, e-mail eller besøg fra nogen, som udgiver sig for at være fra din bank, fra supporten eller noget helt tredje. Du vil aldrig blive kontaktet på den måde
    5. Vær opmærksom på, hvilken handling du er ved at godkende med MitID. Hvis teksten ikke svarer til det, som du ønsker at gøre, eller hvis du ikke selv har igangsat handlingen, skal du lade være med at godkende. 

    Hvis du mister din telefon med MitID appen på eller din personlige MitID kodeviser, kan du ikke bruge MitID. Derfor er det vigtigt, at du har et MitID i reserve, da det kan tage tid at få en ny kodeviser eller en ny app. Måske kræver det ligefrem en tur i borgerservice.

    Det er også en god ide at have en MitID app i reserve i det tilfælde, at du får en ny telefon og glemmer at aktivere den nye MitID app, inden du sletter den gamle. Så kan du nemlig hellere ikke længere bruge MitID. Læs om, hvordan du kan have et MitID i reserve på MitID.dk.

    Hvis I er flere personer i samme husstand, som fx benytter den samme tablet, kan I bruge den samme MitID app. I skal bruge hvert jeres bruger-ID, da man kun må bruge sin egen MitID-identitet. Hvis I bruger den samme app, kan I derfor ikke bruge ansigtsgenkendelse eller fingeraftryk til at åbne MitID appen med. 

    24.01.2024 15.11 - Indhold hentet fra Borger.dk

    Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen

    Særlige forhold

    MitID er Danmarks digitale ID

    Hvad kan jeg gøre, hvis jeg ikke har MitID?

    Det skal være muligt at være borger i Danmark uden at have MitID. På trods af, at Folketinget har besluttet, at borgere i højere grad skal have mulighed for at betjene sig selv på internettet ved hjælp af MitID, kan der kan være flere årsager til, at en borger ikke kan få udstedt MitID.

    Danske offentlige myndigheder har pligt til at give borgere uden MitID adgang til samtlige offentlige services. Borgere uden MitID kan derfor foretage de samme handlinger, ansøgninger og registreringer på lige fod med borgere, som har MitID.

    Som tommelfingerregel har du som borger altid mulighed for at bede en offentlig myndighed om at få adgang til en service uden brug af MitID. Så selvom mange offentlige tjenester i dag kræver, at du som borger logger ind med MitID, kan du faktisk foretage de samme handlinger og anmodninger uden brug af MitID.

    Hvilke muligheder har jeg?

    Skal du foretage ændringer i dine personforhold, fx adresseskift, søge boligstøtte eller bestille feriepenge, kan du møde fysisk op i borgerservice og udfylde de relevante blanketter. Mange tjenester kan også tilgås online uden brug af MitID. Har du, fx af din praktiserende læge, fået en henvisning til en speciallæge, kan du lave opslag på behandlere på Sundhed.dk uden at logge på med MitID.

    Som studerende kan du foretage uddannelsesvalg på optagelse.dk med og uden brug af MitID. Har du behov for at tilgå fx dine sundhedsoplysninger, kan du kontakte det pågældende sygehus eller egen læge.

    Du har også mulighed for at give en pårørende fuldmagt til at handle på dine vegne. Det gør du via Digital Fuldmagt-ordningen, der giver adgang til mange offentlige selvbetjeninger. Din pårørende skal bruge sit eget MitID. Hvis der er tale om fuldmagt til ikke-offentlige selvbetjeninger – fx din netbank – skal du kontakte virksomheden direkte.

    Du har to muligheder for at få MitID:

    Få MitID med pas 
    • Du kan bruge dit pas og MitID appen til at få MitID. MitID appen kan aflæse en chip i dit pas og dermed bekræfte, hvem du er. Det kan være et alternativ til at gå i Borgerservice. 

    MitID understøtter udenlandske mobilnumre.

    Alternativt kan du få MitID i borgerservice:

    Du kan også få MitID i borgerservice, næste gang du er i Danmark. På MitID.dk kan du læse om gyldig legitimation, som du skal medbringe.

    Du vil blive bedt om at besvare kontrolspørgsmål baseret på oplysninger i CPR eller medbringe et vitterlighedsvidne, som kan bekræfte, hvem du er. Det kan fx være et familiemedlem eller en ven. Vi anbefaler, at du medbringer et vitterlighedsvidne, da det ikke er sikkert, at der er data nok i CPR til, at der kan stilles kontrolspørgsmål.

    Vitterlighedsvidnet skal have et gyldigt MitID, som skal være mindst 30 dage gammelt. Husk at booke tid i borgerservice. 

     Læs mere om, hvordan du får MitID på MitID.dk

    Hvis du vil have adgang til offentlige tjenester som SU eller Skat i Danmark, skal du have et MitID. 

    Hvis du er virksomhedsejer eller har fuld tegningsret i en virksomhed, kan du nøjes med at bruge dit private MitID, når du skal tjekke Digital Post, indberette moms eller betale faktura på vegne af din virksomhed. Det er den løsning, der hedder MitID privat til erhverv.

    Du kan automatisk bruge MitID i erhvervsmæssig sammenhæng, så snart du som privatperson har fået MitID, og skal altså ikke foretage dig yderligere.

    MitID Erhverv til virksomheder og foreninger

    Har du medarbejdere i din virksomhed eller medlemmer i din forening, der skal læse Digital Post, søge barselsrefusion eller logge på øvrige offentlige selvbetjeningsløsninger på vegne af organisationen. Så skal I fremover benytte MitID Erhverv, der erstatter NemID medarbejdersignatur.

    I frivillige foreninger samt alm. foreninger, andelsforeninger og særlige foreninger kan foreningsrepræsentanten nøjes med at benytte sit private MitID. Foreningen skal registrere én foreningsrepræsentant i CVR, og det er denne foreningsrepræsentant, der alene kan gøre brug af sit private MitID. 

    Skal flere medlemmer i foreningen læse Digital Post og logge på øvrige offentlige selvbetjeningsløsninger på vegne af foreningen skal de gøre brug af MitID Erhverv. Foreninger med begrænset ansvar (erhvervsdrivende foreninger) skal også anvende MitID Erhverv.  

    Som fuldmagtshaver kan du afhente en en MitID kodeviser eller kodeoplæser, som er bestilt af slutbrugeren, på Borgerservice. Du skal medbringe bestillingsnummer og gyldig billedlegitimation.  

    Hvis du ikke har et dansk CPR-nummer, skal du i stedet bruge en P-kode. P-koden er en 8-cifret kode, du skal taste ind i MitID appen, hvis du bruger dit pas/ID-kort til at få eller ændre MitID med. 

    Du kan læse mere om P-koder på MitID.dk 

    24.01.2024 15.11 - Indhold hentet fra Borger.dk

    Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen

    Læs mere

    Lov om MitID
    MitID.dk

    Åbningstider

    Fremmøde

    Mandag 10:00 15:00
    Tirsdag 10:00 15:00
    Onsdag 10:00 15:00
    Torsdag 10:00 17:00
    Fredag 10:00 13:00
    Lørdag Lukket
    Søndag Lukket

    Lukket Åben

    Christian X's Vej 39, Indgang A, 6100 Haderslev

    74 34 34 34

    Telefontid

    Mandag 09:00 15:00
    Tirsdag 09:00 15:00
    Onsdag 09:00 15:00
    Torsdag 09:00 17:00
    Fredag 09:00 13:00
    Lørdag Lukket
    Søndag Lukket

    Lukket Åben