Dødsfald og begravelseshjælp
I forbindelse med dødsfald, har du mulighed for at søge om begravelseshjælp. Du søger om begravelseshjælp hos Udbetaling Danmark.
Begravelseshjælp
Det er Udbetaling Danmark, der udbetaler begravelseshjælp
Begravelseshjælp er et beløb, den pårørende, der har fået boet udlagt af Skifteretten, kan få udbetalt som tilskud til begravelsen eller bisættelsen af en nærtstående.
Om du har ret til begravelseshjælp afhænger bl.a. af afdødes alder og formue.
Du kan læse mere om begravelseshjælp på borger.dk.
Du kan som pårørende få begravelseshjælp, hvis det er dig, der står for begravelsen, og den afdøde havde ret til dansk sygesikring.
Det har ingen betydning for begravelseshjælpen, om afdøde bliver begravet eller bisat. Hvor meget du kan få i begravelseshjælp, afhænger af afdødes alder, familieforhold, formue og evt. ægtefælles formue.
Du kan selv søge om begravelseshjælp, ligesom nogle bedemænd tilbyder at søge for dig.
Du kan læse mere om begravelseshjælp på borger.dk.
Du kan give en anden fuldmagt til at handle på dine vegne i kontakten med Udbetaling Danmark. Læs mere på borger.dk
Det er Udbetaling Danmark, der udbetaler begravelseshjælp. Har du spørgsmål om begravelseshjælp, kan du finde svar på borger.dk.
Her kan du:
- søge om begravelseshjælp.
- beregne begravelseshjælp.
- få svar på de oftest stillede spørgsmål om begravelseshjælp.
Du kan også kontakte Udbetaling Danmark:
Har du spørgsmål eller brug for hjælp, kan du kontakte Udbetaling Danmark, Begravelseshjælp.
Skrevet af Udbetaling Danmark
Selvbetjening: Søg om begravelseshjælp
I forbindelse med dødsfald, har du mulighed for at søge om begravelseshjælp. Du søger om begravelseshjælp hos Udbetaling Danmark ved at bruge selvbetjeningsløsningen
Du får brug for:
- MitID
Dødsfald
Ved dødsfald skal en læge skrive en dødsattest
Har du brug for en attest på en afdød, skal du have en Personattest, som erstatter den tidligere Døds- og begravelsesattest. Her står information om fødsel, navn, civilstand, dødsfald og evt. begravelse. Forældrerelation vil også stå på Personattesten, hvis oplysningerne er verificerede i CPR.
Personattesten er gratis, og du kan få den på dansk eller dansk/engelsk.
Du kan ikke bestille afdødes Personattest på borger.dk. Du skal i stedet kontakte sognet, hvor du bor, eller begravelsesmyndigheden (afdødes bopælssogn).
Her kan du finde dit bopælssogn eller begravelsesmyndigheden ved søgning på din egen eller afdødes adresse
Når en person dør i Danmark, foretager en læge ligsyn. Lægen udfylder en dødsattest, som rummer en række oplysninger om dødsfaldet. Hvis dødsfaldet er sket hjemme, er det afdødes egen læge eller en lægevagt, der udsteder dødsattesten. Sker dødsfaldet på et sygehus, vil det være en læge derfra.
Har du brug for en dødsattest med lægens oplysninger, kan du kontakte Dødsårsagsregisteret på telefon: 3268 8350 eller pr. e-mail: d-attest@sundhedsdata.dk.
Du har også mulighed for at bestille en legaliseret dødsattest hos Dødsårsagsregisteret. Den kan bestilles på dansk, engelsk eller tysk, hvis attesten skal bruges i udlandet.
Læs mere om dødsattesten og ”Legalisering af dødsattester” hos Sundhedsdatastyrelsen.
I de fleste tilfælde sker der en elektronisk indberetning af dødsfaldet, og så er det ikke nødvendigt at aflevere dødsattesten til begravelsesmyndigheden. Men der kan være tilfælde, hvor det er nødvendigt, at begravelsesmyndigheden får dødsattesten.
Kontakt begravelsesmyndigheden, sognet hvor afdøde boede, for nærmere vejledning.
Findes der ingen pårørende eller andre nærtstående personer til afdøde, er det afdødes bopælskommune, der skal anmelde dødsfaldet, ligesom det også er kommunen, der dækker udgiften til begravelsen. I en sådan situation vil det også være kommunen, der bestemmer, hvordan begravelsen skal foregå, og kommunen overtager boet.
Når dødsanmeldelsen er registreret i folkeregistret, bliver afdødes bankkonti normalt spærret.
Også fælles bankkonti bliver spærret, og som efterlevende ægtefælle vil du først kunne hæve penge, efter du har fået skifteretsattesten.
Når en borger dør, vil alle adgange til postkassen blive spærret. Det vil sige, at den afdøde borgers adgang slettes samt eventuelle personer, der er givet læseadgang.
Myndighederne kan ikke længere sende post til afdødes digitale postkasse, men private virksomheder kan stadig sende til afdødes e-Boks og mit.dk, indtil postkasserne afmeldes. Den afdødes postkasse i e-Boks og mit.dk opbevares efter dødsfaldet og dokumenter fra det offentlige opbevares her i 5 år. Hvis afdøde benyttede e-Boks eller mit.dk til at modtage post fra private afsendere, som eksempelvis banker og forsikringsselskaber, forbeholder e-Boks og mit.dk sig ret til at slette dokumenter fra private afsendere 15 måneder efter dødstidspunktet.
Hvis du som efterladt ønsker adgang til afdødes Digital Post fra det offentlige, skal du udpeges som bobestyrer af Skifteretten. Herefter kan du anmode om adgang som bobestyrer.
Når din anmodning er godkendt får du adgang til afdødes Digital Post via din egen Digital Post i form af en læseadgang.
Se under menupunktet "Begravelse eller bisættelse":
Skrevet af By-, Land- og Kirkeministeriet