Socialt bedrageri
Haderslev Kommune vil gerne sikre, at alle sociale ydelser udbetales på et korrekt grundlag. Hvis vi opdager eller bliver gjort opmærksomme på, at en borger uberettiget har modtaget sociale ydelser, vil vi undersøge sagen. Viser det sig, at borgeren ikke er berettiget til ydelserne, vil vi rejse krav om tilbagebetaling.
Hvad er socialt bedrageri?
Socialt bedrageri finder sted, når en borger modtager sociale ydelser fra os på et bevidst forkert grundlag. Et bevidst forkert grundlag er, når man ikke opfylder sin oplysningspligt om ændringer i ens forhold omkring økonomi, samliv, bopæl etc. Ændringer, som kan have betydning for retten til og/eller størrelsen af den sociale ydelse.
Til at undersøge eventuel mistanke om socialt bedrageri, har vi nedsat en kontrolgruppe. Kontrolgruppen vil, inden for de rettigheder forvaltningsloven, retssikkerhedsloven, CPR-loven med flere giver, undersøge anmeldelsen og vil i bekræftende fald foretage en afgørelse om ændring og måske også om tilbagebetaling af uretmæssigt modtagne ydelser.
Alt dette sker naturligvis inden for rammerne af lovgivningen og under hensyntagen til borgerens retssikkerhed.
Hvordan anmelder du socialt bedrageri?
Er du bekendt med, at der er en borger, der modtager sociale ydelser uberettiget, er du velkommen til at kontakte Kontrolgruppen på telefon: 74 34 34 34.
Hvad er din pligt, når du modtager offentlige ydelser?
Hvis du modtager offentlige ydelser, har du som udgangspunkt oplysningspligt. Er du i tvivl om, hvorvidt de ydelser, du modtager, er berettigede eller ej, bør du kontakte Haderslev Kommune. Vi vil naturligvis hjælpe dig med at afklare din situation samt yde råd og vejledning om de forskellige regler.
Sørg altid for, at din folkeregisteradresse er den samme, som din reelle adresse.