Gå til hovedindhold

Post til døren

Er du bevægelseshæmmet eller har du andre nedsatte funktioner og handicap, kan du søge om at få posten bragt til din hoveddør. Der er ingen særlige regler for folkepensionister.

Indhold

    MitId Ikon

    Selvbetjening: Søg om post til døren

    Har du et handicap og har svært ved at hente din post i postkassen? Så kan du søge om at få din post bragt til døren.

    Du får brug for:

    • MitID

    Sådan gør du:

    • Udfyld ansøgningen
    • Du modtager en afgørelse fra Haderslev Kommune i din e-boks eller som brev

    Søg om post til døren

    Post til døren

    Har du et handicap, kan du få bragt posten til døren

    Er du bevægelseshæmmet eller har andre nedsatte funktioner og handicap, kan du få posten bragt til din dør. Der er ingen særlige regler for folkepensionister.

    Du skal søge hos kommunen.

    Det er kun kommunen, der kan afgøre, om du er berettiget til post til døren. Kommunen giver PostNord besked, hvis du skal have din post bragt helt til døren.

    Du kan læse mere om reglerne om post til døren på Trafikstyrelsens hjemmeside, eller du kan få flere oplysninger hos kommunen eller på posthuset.

    Det forudsættes, at kommunens afgørelse bygger på, at borgeren i forvejen modtager hjælp i henhold til serviceloven eller sundhedsloven. At være i stand til at hente sin post i brevkasse eller brevkasseanlæg er ikke en specifik kunnen, så hvis du ikke kan det, vil der være meget andet, du skal have hjælp til.

    Post til døren er ifølge loven en personlig ret. Det har ingen betydning, om andre i husstanden, end ansøger selv kan hente post.

    Hvis du ikke får hjælp fra kommunen i henhold til serviceloven og sundhedsloven eller i øvrigt ikke er kendt af forvaltningen, vil kommunen bede om dokumentation for behovet for post til døren på anden måde.

    Det kan fx ske ved en lægeerklæring, som du selv skal betale for.

    Hvis du ved lægeerklæring dokumenterer behovet, vil kommunen bevilge post til døren.

    Hvis du vil afmelde post til døren, skal du kontakte kommunen.

    Du skal have en skriftlig afgørelse, også hvis du får afslag. Hvis du ikke reagerer, bliver sagen henlagt.

    Beder du om at få sagen genoptaget, skal du sende dokumentation for din funktionsnedsættelse til kommunen. Det kan fx være en lægeerklæring, som du selv betaler for.

    Kommunens afgørelse er endelig, og der er ikke mulighed for at klage over afgørelsen.

    11.04.2024 12.11 - Indhold hentet fra Borger.dk

    Skrevet af Trafikstyrelsen

    Læs mere

    Bekendtgørelse om postloven
    Trafikstyrelsen om post til døren

    Åbningstider

    Fremmøde

    Mandag 10:00 15:00
    Tirsdag 10:00 15:00
    Onsdag 10:00 15:00
    Torsdag 10:00 17:00
    Fredag 10:00 13:00
    Lørdag Lukket
    Søndag Lukket

    Lukket Åben

    Christian X's Vej 39, Indgang A, 6100 Haderslev

    74 34 27 57

    Telefontid

    Mandag 09:00 15:00
    Tirsdag 09:00 15:00
    Onsdag 09:00 15:00
    Torsdag 09:00 17:00
    Fredag 09:00 13:00
    Lørdag Lukket
    Søndag Lukket

    Lukket Åben