Vejviseren
Mangler du overblik over din situation og synes du livet er svært? Så kan du få hjælp hos Vejviseren.
Kontaktoplysninger Vejviseren
Vejviseren er et frivilligt tilbud til dig, der har udfordringer i hverdagen.
Tilbuddet er for alle borgere i Haderslev Kommune fra 18 år og opefter.
Du skal ikke være visiteret til Vejviseren, så du er altid velkommen til at kontakte os med henblik på en uforpligtende samtale.
Ring eller SMS på 21 12 57 24
Telefonåbningstider:
Mandag | 9.00 - 15.00 |
Tirsdag | 10.00 - 15.00 |
Onsdag | LUKKET |
Torsdag | 9.00 - 16.30 |
Fredag | LUKKET |
Hvis der ønskes skriftligt henvendelse igennem Send Sikkert til Vejviseren, er det vigtigt, at der af mailen fremgår kontaktoplysninger, så vi kan besvare henvendelsen. For hurtigst sagsbehandling anbefaler vi telefonisk henvendelse.
Mandage er Vejviseren på Vojens Sundhedscenter, Rådhuscenteret 7, 6500 Vojens.
Tirsdag til fredag er Vejviseren på Christiansfeldvej 10-12, 6100 Haderslev
SKP er et tilbud under serviceloven §99 (opsøgende medarbejdere) til de mest socialt udsatte og isolerede psykisk sårbare, stof- og alkoholmisbrugere samt hjemløse.
Henvendelse kan ske på baggrund af bekymring fra pårørende, naboer, boligselskaber m.m. men også ved opsøgende arbejde i lokalområdet. Det er oftest borgere, der ikke selv søger hjælp.
SKP har en midlertidig rolle omkring borgeren, hvor formålet er at styrke borgerens mulighed for at opbygge og fastholde kontakt til omverdenen ud fra egne ønsker og behov, og dermed gøre personen i stand til at benytte samfundets muligheder og de øvrige etablerede tilbud. Der er mulighed for anonymitet.
Vi samarbejder bredt med boligforeninger, læge, politi, rusmiddelcenter, hjemmesygeplejen og hjemmehjælpen, lokalpsykiatrien, somatiske og psykiatriske sygehuse og mange andre.
Kontakt:
Vejviseren
Psykiatrikonsulentens hovedfunktion er at styrke borgerens mulighed for at opnå, fastholde og udbygge kontakten til samfundets almindelige muligheder og allerede etablerede tilbud.
Psykiatrikonsulenten har en midlertidig rolle omkring borgeren og er oftest opsøgende i forhold til akutte situationer og hjælper borgeren med henblik på at borgeren kan benytte tilbud, f.eks. behandling, hjemmehjælp, bostøtte, dagtilbud, center for kommunikation, jobcenter, borgerservice samt andre myndigheder og sociale tilbud.
Desuden er psykiatrikonsulenten også medlem af PSP, SSP, ”Den gode løsladelse” samt tæt samarbejde med Politiet og Kriminalforsorgen omkring indlæggelser på psykiatriske afdelinger.
Kontakt:
Preben Paulsen
Autismekoordinatoren tilbyder sparring og konkret vejledning til voksne (18+) med AFS (autismespektrum forstyrrelser) og/eller netværket rundt omkring mennesker med AFS.
Tilbuddet er frivilligt og tilrettelægges individuelt og ud fra borgerens ønsker og behov.
Et forløb kan strække sig over 1-2 samtaler a 1 times varighed til 10-15 eller flere, så længe det giver mening.
Formålet med forløbet kan fx være at opnå større indsigt i hidtidige mestringsstrategier, bevidste samt ubevidste, og opbygge nye sociale og dagligdags strategier, arbejde med stress strategier samt at få redskaber til at opnå større kontrol af eget liv.
Hanne B. Krabsen
(Skriv gerne en SMS med info om henvendelse, så vender Hanne tilbage til dig)
Ofte stillede spørgsmål
Du kan henvende dig i Vejviseren, hvis du selv har en udfordring, hvis du er pårørende eller som samarbejdspartner.
I Vejviseren er det dit rum, og det er dig, der bestemmer, hvad du ønsker ar arbejde med. Vi arbejder altid ud fra, hvad der giver mest mening for dig. Det kan være, at du eksempelvis mangler redskaber til at håndtere den ensomhed, stress, angst, PTSD, økonomisk overblik, manglende struktur/overblik, håndtering af følelser eller livet som pårørende. Vi viser ligeledes videre til andre relevante tilbud i kommunen, hvis der er behov for det.
Det er vigtigt at du har aftalt en tid i Vejviseren inden du møder op, så vi sikrer at vi har god tid til dig.
Har du brug for mere end én telefonsamtale, inviteres du ind til et møde i Vejviseren. Her vil du møde 2 medarbejdere, der sammen med dig, vil afdække dine behov og ønsker – og finde frem til, hvordan vi hjælper dig bedst muligt.
- Samtaler efter behov
- Det er 2-4 samtaler i Vejviseren, hvis du har en problemstilling, der vil kunne klares med få samtaler sammen med en kontaktperson
- Individuelle forløb
- Det er op til 20 uger, hvor man har samtaler med en fast kontaktperson omkring en eller flere problemstillinger, som man har brug for hjælp til.
- Gruppeforløb
- Det er gruppe/hold tilbud, som f.eks. Social Færdigheds Træning (SFT), hvor man øver sig i sociale sammenhænge i trygge rammer. SFT forløber sig over 9 måneder. Kontakt os for at høre mere.
I Vejviseren er vi uddannet pædagoger, socialrådgiver og sundhedsfagligt personale. Vi har ligeledes tilknyttet opsøgende medarbejdere (SKP), en autismekoordinator samt en psykiatri konsulent. Vi har alle flere års erfaringer inden for det pædagogiske felt og vi har mange forskellige kompetencer.
Du skal henvende dig i Vejviseren, hvis du ønsker at søge socialpædagogisk støtte §85. Når du kontakter os, skal du blot informere om at du ønsker at søge socialpædagogisk støtte §85/bostøtte. Du vil blive inviteret til en samtale, hvor vi laver ansøgningen sammen med dig, som sendes videre til Myndighedsafdelingen. Det er ikke Vejviseren der behandler ansøgningen, men det er her vi i fællesskab med dig udarbejder ansøgningen. Man er altid velkommen til at tale en pårørende/ven med til samtalen.
Hvis du har akut brug for hjælp, udenfor Vejeviserens åbningstid, så kan du kontakte følgende:
Forebyggende telefonopkald
Projekt afprøvning i samarbejde med Social- og Boligstyrelsen.
Formålet med det forebyggende telefonopkald er at bidrage til at skabe tryghed og trivsel for borgere, som er bosiddende i Haderslev Kommune, er over 18 år og som udskrives efter indlæggelse i psykiatrien eller som er mellem 18 og 29 år og afsluttes fra forløb i Lokalpsykiatrien.
Målgruppen er borgere som ikke har andet tilbud efter serviceloven.
Hvis borgeren takker ja til tilbuddet, vil en telefonrådgiver ringe borgeren op indenfor de første par dage efter udskrivelse/afslutning. Telefonrådgiveren kan bidrage med råd og vejledning i forhold til, hvor borgeren kan få hjælp og støtte, såfremt borgeren har et ønske om det/behov for det. Telefonrådgiveren kan også vejlede ift. andre relevante tilbud og aktiviteter i Haderslev kommune.
Borgeren kan være tilknyttet tilbuddet i op til et halvt år efter udskrivelse/afslutning og det aftales fra gang til gang om borgeren ønsker, at blive ringet op af telefonrådgiveren igen.
Se video nedenfor om forebyggende telefonopkald