Ny ældrelov giver medarbejdere mere frihed til gavn for ældre borgere
I dag lancerede regeringen Danmarks nye ældrelov – en lov, der markerer et paradigmeskifte i måden, kommunerne indretter hjælp og støtte til borgerne på. Blandt andet indføres faste teams nu ved lov. En arbejdsmetode Haderslev Kommune har arbejdet med siden 2021.
Ny ældrelov
Danmark har fået ny ældrelov, der giver mere frihed og tillid til medarbejderne samtidig med, at pårørende og civilsamfundet får en mere inddragende og samarbejdende rolle.
I praksis betyder det, at der er meget, der i de kommende år skal ændres og implementeres. Det kræver både tid, respekt og kompetenceudvikling af medarbejdere og ledere og inddragelse af de ældre og deres pårørende for at lykkedes med det.
Faste teams nu vedtaget ved lov
Ældreloven bringer faste tværfaglige teams ind i strukturen, som en del af en ny arbejdsgang. Det er en velkendt arbejdsmetode i Haderslev Kommune, der har arbejdet med faste teams siden 2021, og også har fået lejlighed til at dele erfaringer om, med ministeriet via høringssvar, besøg og deltagelse i ekspertgrupper.
Den nye ældrelov træder i kraft pr 1/7-2025.
Ofte stillede spørgsmål
Ældreloven får en betydning for den måde, vi arbejder på i Haderslev Kommune, og for den måde, som borgerne møder os på. Vi har samlet en række ofte stillede spørgsmål om ældreloven her.
Spørgsmål og svar om ny ældrelov
Intentionen med loven er blandt andet, at hjælpen i højere grad end tidligere skal tage udgangspunkt i den enkelte ældres aktuelle livssituation og behov - med henblik på at understøtte en alderdom med mest mulig livsglæde, selvhjulpenhed og tid til omsorg og nærvær.
Med Ældreloven lægges der også op til, at borgeren skal inddrages mere i, hvilken hjælp, der gives, og hvordan og hvornår, den gives. Samtidigt skal medarbejderen sættes fri fra unødigt bureaukrati og gives bedre muligheder for at være i tæt samspil med borgere og pårørende og lokale fællesskaber.
Ældreloven skal desuden styrke borgernes muligheder for at vælge, om det er kommunen eller en privat leverandør, der skal give hjælpen.
Borgerne vil opleve, at hjælpen bliver givet som ”helhedspleje” med færre medarbejdere i hjemmet og med en mere koordineret, tværfaglig og sammenhængende indsats, der koordineres med den enkelte ældre ud fra dennes aktuelle behov – og med afsæt i borgerens egne mål.
At borgeren i hovedsagen møder et fast tværfagligt team af medarbejdere, især sygeplejersker, terapeuter og sosu-hjælpere og -assistenter. Det vil være medarbejdere, som borgeren kender og medarbejdere, der kender borgeren – og de pårørende. Og som kender de aftaler, der er med borgeren og de behov som borger og pårørende har til hjælpen.
For medarbejderne betyder Ældreloven i første omgang, at de skal arbejde tværfagligt sammen omkring de borgere, der er i deres team, som de har ansvaret for. Det er medarbejderne allerede i gang med mange steder, så opgaven er her at blive bedre og bedre til det, så alle mindre tværfaglige teams på sigt lykkes med at give en sammenhængende og koordineret indsats med god faglig kvalitet.
Ja, Ældreloven omfatter alle ældre borgere, der er visiteret til et tilbud hos os. Det vil dog primært være de hjemmeboende borgere, der vil mærke den største forskel.
Vi ser det som en stor fordel, at man fra Regeringens side anerkender de problematikker, der historisk knytter sig til ældreområdet, og at man fra Regeringens side kaster sig helhjertet ind i forsøget på at imødekomme nogle af problematikkerne - med intentioner om at skabe bedre rammer for både borgere, pårørende og medarbejdere. Og den nye ældrelov hænger fint sammen med ”Værdifuld Hverdag” og de andre tiltag, som vi allerede har gang i.