Gå til hovedindhold

Distrikt Nord: Vi følger dit barn hele vejen

I Distrikt Nord er vi optaget af at skabe sammenhængende og genkendelige læringsmiljøer, der fremmer gode og trygge fællesskaber for alle børn og unge.

Indhold

    Video: Vi følger dit barn hele vejen

    Vidensudveksling blandt fagprofessionelle

    Ledere, lærere og pædagoger drøfter værdier og fælles mål for overgange. De besøger hinandens praksis, har tid til fælles planlægning med afsæt i det der kendetegner børnegruppen.

    Som forældre og barn/ung vil I opleve:

    • At dagplejeren sammen med børnene besøger dagtilbuddene og får kendskab til hinandens læringsmiljøer.
    • At personalet fra børnehaven sammen med kommende skolebørn besøger skolerne.
    • At trivselsmedarbejdere fra Unge- og junioruniverserne arbejder på tværs af universerne for at sikre gode sammenhænge.

    Sammenhængende læringsspor

    For at sikre børnenes/de unges optimale trivsel, udvikling, læring og den gode overgang mellem universerne, arbejder vi som fagpersoner med fælles og sammenhængende læringsspor.

    Vi har fokus på at skabe genkendelige overgangsmarkører gennem f.eks. fælles læringstemaer og læringsmål, så barnets/den unges erfaringer bringes i spil i det nye miljø.

    Som forældre og barn/ung vil I opleve:

    • At barnet/den unge i den nye sammenhæng, møder genkendelige faglige materialer, aktiviteter, lege, sange mv.
    • At der er genkendelige børn og fagpersoner, som de har skabt relationer til gennem gensidige besøg inden overgangen.
    • At fagpersoner omkring børn og unge har kendskab til de forskellige universerne og skaber koblingspunkter mellem det gamle og det nye miljø.

    Barnets deltagelse i fællesskaber

    Vi ved at fællesskaber, betydningsfulde venskaber og betydningsfulde voksne er afgørende for barnets/den unges dannelse, trivsel og udvikling. Derfor arbejder vi med at give barnet/den unge forudsætninger for at træde ind i det nye fællesskab, så de oplever en følelse af at høre til.

    Som barn/ung og forældre vil I opleve:

    • At der skabes relationer mellem børn/unge, på tværs af miljøer i skole og dagtilbud.
    • At barnet/den unge har kendskab til voksne i det nye miljø.
    • At barnets/den unges oplever sig som en del af fællesskabet.

    Forældresamarbejde

    Det er forældre, der kender deres børn bedst.  Et velfungerende samarbejde med forældre er differentieret og tager udgangspunkt i den enkelte families situation, kultur og behov.

    Som forældre og barn/ung vil I opleve:

    • At samarbejdet er vigtigt og betydningsfuldt og nødvendigt for barnets/den unges trivsel, læring og dannelse.
    • At vi har dialog og samarbejde omkring jeres barns/den unges trivsel og læring.
    • At vores dialog og samarbejde tager udgangspunkt i barnets/den unges virkelighed og oplevelser.

    De fire grundsten i samarbejdet om sammenhæng for barnet.