Gå til hovedindhold

Distrikt Syd: Den røde tråd

I Distrikt Syd gør vi os umage for, at du og dit barn oplever sammenhæng og en rød tråd i de overgange, som dit barn gennemgår i pasningstilbud eller i skolen. Vi arbejder med kendskab, venskab og gode relationer mellem børn, forældre og personale.

Indhold

    Video: Den røde tråd

    Vidensudveksling blandt fagprofessionelle

    Ledere, lærere og pædagoger drøfter værdier og fælles mål for overgange. De besøger hinandens praksis, har tid til fælles planlægning med afsæt i det der kendetegner børnegruppen.

    Som forældre og barn vil I opleve:

    • At dagplejeren besøger personalet i børnehaven
    • At personalet fra børnehaven besøger skolens personale
    • At personale fra Ungeuniverserne og Junioruniverserne besøger hinanden, så de kender de miljøer børnene kommer fra og til

    Sammenhængende læringsspor

    Børnene udvikles når der er sammenhængende læringsspor mellem tidligere læring og ny læring, følelsesmæssigt, fysisk og læringsmæssigt.

    Som forældre og barn vil I opleve:

    • At børnene får udleveret en kuffert, som de medbringer i overgangen til et nyt læringsmiljø
    • At børnene i overgangen møder genkendelige, lege, sange og faglige materialer som ligger i kufferten
    • At dagplejen besøger børnehaverne
    • At storbørnsgrupperne i dagtilbud besøger skolen
    • At de ældste klasser i junioruniverserne besøger Ungeuniverset og de oplever at indgå i fælles aktiviteter

    Barnets deltagelse i fællesskaber

    Børn udvikler sig gennem deres deltagelse i fællesskabet - og fællesskabet udvikler sig gennem børnenes forskellige bidrag. Personalet har øje for at sikre alle børns mulighed for deltagelse i fællesskaber.

    Som forældre og barn vil I opleve:

    • At der skabes relationer mellem børn på tværs af miljøer i skole og dagtilbud
    • At børn får kendskab til de voksne i det nye miljø
    • At børnene oplever sig som en del af børnefællesskabet i den nye kontekst

    Forældresamarbejde

    Forældre er den vigtigste ressource i børns liv. Et velfungerende samarbejde med forældre er differentieret og tager udgangspunkt i den enkelte families situation, kultur og behov.

    Som forældre og barn vil I opleve:

    • At vores samarbejde, med jer er betydningsfuldt og vigtigt for dit barns dannelsesforløb
    • At I inviteres ind i samarbejdet gennem afholdelse af forskellige fællesmøder
    • At vi inddrager forældre og lytter til jeres perspektiver i forhold til jeres barns behov

    De fire grundsten i samarbejdet om sammenhæng for barnet.