Gå til hovedindhold

Affaldsplan 2022-2033

Affaldsplanen handler om indsamling, sortering og behandling af affald. Her kan du læse mere om affaldsplanen.

Indhold

    Forord

    Affaldsområdet har de seneste år undergået store forandringer. Der er kommet fokus på kildesortering, genanvendelse og at reducere affaldsforbrænding.

    I Haderslev Kommune indsamles der nu ni affaldstyper ved husholdningerne, hvoraf de otte kan genanvendes, og både virksomheder og borgere kan aflevere endnu flere affaldstyper til genanvendelse på genbrugspladserne. Men skal vi knække affaldskurven, og producere mindre affald, end vi gør i dag, er genanvendelse ikke det eneste svar. Vi skal blive bedre til at genbruge, reparere og forebygge affald. Vi kan med fordel gentænke betydningen af affald som ressourcer i endnu højere grad, end vi gør i dag.

    I denne affaldsplan er visionen at bidrage positivt til den grønne affaldssektor. I Haderslev Kommune vil vi genbruge og genanvende endnu mere affald og samtidig inspirere til at reducere affaldsmængderne. Det kan vi ikke gøre alene.

    Vi skal løfte opgaven sammen; kommune, borgere, private virksomheder og offentlige arbejdspladser. Derfor er der i denne affaldsplan fremsat initiativer og målsætninger, der har indflydelse på din hverdag, så du, uanset om du er derhjemme, i sommerhus, i byen, i naturen eller på arbejdspladsen, er med til at bidrage til bedre affaldshåndtering og til et bedre klima.

    God læselyst,

    Carsten Leth Schmidt

    Formand for Teknik- og Klimaudvalget

    Vision og mål­sætninger

    Betydningen af ordet affald var oprindelig, når bladene faldt af træerne. I dag ringer ordet affald helt anderledes og rimer på blandt andet klimakrise, men også på ressourcer og cirkulær økonomi. Med affaldsplanen 2022-2033 vil Haderslev Kommune sætte større fokus på genbrug og genanvendelse – både hjemme i husholdningerne, ude i sommerhuset, på kommunens egne arbejdspladser og genbrugspladser. For at komme i mål med ønskerne om mere genbrug og genanvendelse af affaldet, følger affaldsplanen visionen: ”Haderslev Kommune bidrager positivt til udviklingen af den grønne affaldssektor”.

    Målsætningen for Affaldsplan 2022-2033 er at kunne opfylde de nationale og EU-mål for genanvendelse af affald frem til 2035. Herunder skal målsætningerne i den nationale plan ”Handlingsplan for cirkulær økonomi – national plan for forebyggelse og håndtering af affald 2020-2032” understøttes. Her er der især tale om at sikre mindre affald og bedre udnyttelse af naturressourcerne ved at sikre, at mere affald sendes til direkte genbrug eller forberedelse til genbrug, samt sikre mere og bedre genanvendelse ved at sortere i flere affaldsfraktioner hos de kommunale institutioner og virksomheder samt i det offentlige rum. Derudover er affaldsplanen i tråd med de mål og initiativer, der er fremsat i Haderslev Kommunes DK2020 klimaplan og understøtter cirkulær økonomi for et bedre klima.

    Udgangspunkt for affaldsplanen

    Forud en affaldsplan ligger der flere rammer og retningslinjer, der skal følges før planen kan implementeres. Affaldsplanen skal både miljøvurderes og høres inden den kan træde i kraft. Derudover er der også en række internationale og nationale målsætninger, der skal opfyldes.

    De politiske rammer for affaldsplanen er både omfattet af EU-regulering, national regulering og lokal regulering. EU fremsætter de overordnede principper og mål for affaldsområdet. Den faktiske lovgivning og rammerne for implementering udmøntes af de danske love og bekendtgørelser, som landets kommuner skal opfylde. Dette kommer blandt andet til udtryk gennem kommunale regulativer og planer. Herunder redegøres for de politiske mål og rammer, som ligger bag udarbejdelsen af denne plan.

    Politiske rammer

    EU har vedtaget direktiver, som har til formål at styre hele affaldscyklussen – fra affaldet bliver skabt til det bortskaffes. En af de væsentligste retsakter er affaldsdirektivet.

    I affaldsdirektivet fra EU opstilles der en generel model, kaldet affaldshierarkiet, for hvordan affaldets behandling skal prioriteres. Affaldshierarkiet kan ses som en omvendt pyramide. Den er bred i toppen, hvor forebyggelse af affald er bedst for miljøet, mens bunden er smallest, hvor deponering af affald er værst for miljøet. Jo større trinet er i affaldshierarkiet, jo bedre er det for miljøet.

    Figur 1: Affaldshierarkiet med en beskrivelse for hvert trin

    Affaldsdirektivet blev revideret i 2018, hvor der blev opsat nye målsætninger for genbrug og genanvendelse af husholdningernes affald. Ud af affaldet fra husholdninger og virksomheder skal:

    • 55 % genanvendes i 2025
    • 60 % genanvendes i 2030
    • 65 % genanvendes i 2035

    Derudover er der sat krav til at indsamle madaffald ved husstanden senest i 2023 og tekstiler senest i 2025. Disse to affaldstyper indgår i genanvendelsesprocenterne.

    I emballagedirektivet fra EU er der sat mål for genanvendelse af emballage. Der findes mange former for emballager, som kan være lavet af plast, træ, metal, glas eller papir og pap. 

    For at sikre, at disse målsætninger nås, er der i affaldsdirektivet sat krav til at medlemslandene udarbejder en national affaldshåndteringsplan.

    Tabel 1: Genanvendelsesmålene i emballagedirektivet

    Emballage type Mål for 2025 Mål for 2030

    Al emballage

    65 %

    70 %

    Plast

    50 %

    55 %

    Træ

    25 %

    30 %

    Jernholdige metaller

    70 %

    80 %

    Aluminium

    50 %

    60 %

    Glas

    70 %

    75 %

    Papir og pap

    75 %

    85 %

    I den tidligere nationale affaldshåndteringsplan ”Danmark uden affald”, var der opsat et mål om 50 % genanvendelse af husholdningernes affald i 2022. Genanvendelsesprocenten udregnes ud fra syv definerede affaldsfraktioner, og i 2019 lå den på 35 % for Haderslev Kommune.

    I juli 2021 udkom den gældende nationale affaldshåndteringsplan ved navn ”Handlingsplan for Cirkulær Økonomi – national plan for forebyggelse og håndtering af affald 2020-2032”. I den nye plan er der stor fokus på forebyggelse, genbrug og cirkulær økonomi. Planen følger disse visioner:

    • Knække affaldskurven – skabe mindre affald og mere genbrug
    • Klimaneutral affaldssektor i 2030
    • Udsortering af 80 % plast fra forbrændingen i 2030

    Med afsæt i visionerne sætter den nationale affaldshåndteringsplan målsætninger for mindre affald, mere genanvendelse, massiv reduktion af affald i havet, reduktion af madspild i værdikæden for fødevarer, reduktion af miljøbelastningen fra byggeri og nedrivning, øge genanvendelse af plast samt generelt reducere forbruget.

    I den gældende kommuneplanstrategi fra 2019 har Haderslev Kommune til dels udviklet en lokal strategi og til dels en fælles strategi for alle kommuner i Trekantområdet, som skal agere rettesnor for de visioner og målsætninger, der fremsættes i kommunens øvrige planer og strategier.

    Planstrategien er blevet sat i relation til FN’s verdensmål, og tager udgangspunkt i fire temaer:

    • Attraktive byer
    • Bæredygtige landdistrikter og landsbyer
    • Klima og kyst
    • Erhvervsudvikling

    Haderslev Kommunes Affaldsplan 2022-2033 spiller ind i temaerne, og er med til at løfte de bæredygtige og klimamæssige perspektiver af kommuneplanstrategien.

    Høring af affaldsplan

    Høringsperioden for affaldsplanen løb fra og med den 10. maj til og med den 5. juli 2022. I høringsperioden er der kommet ét høringssvar.

    I høringssvaret er der kommet et forslag om at fremrykke dele af initiativ 3, med minimum et år, nærmere bestemt tiltaget om at undersøge udvidelse af Gram Genbrugsplads. Der ønskes mere fleksible åbningstider som eksempelvis døgnåbent. Det oplyses, at øgede åbningstider vil gøre dagligdagen lettere for både borgere og lokale virksomheder, når der skal af-faldssorteres. Hvis genbrugspladsen udvides, er det i håb om, at udvidet åbningstid eller døgnåbent hurtigere kan etable-res.

    Provas er blevet hørt i forbindelse med forslaget og oplyser, at tiltaget bliver svært at fremskynde da den politiske proces og borgerinddragelse vanskeligt kan gøres hurtigere end allerede planlagt, men, at hvis det er muligt, vil forslaget indgå i planlægningen af initiativ 3.

    Der blev fremsendt et høringssvar efter tidsfristens ophør. Det er et forslag om en materialebank, til at sikre, at både små og store mængder byggeaffald, som eksempelvis hele mursten og hele tagsten, sikres til direkte genbrug. Derudover fo-reslås det, at initiativ 5 udvides med en kommunikationsdel på genbrugspladserne, hvor man skal formidle om at undgå indbygning af mere moderne materialer samt informere om gevinsten ved at restaurere og bruge lokale materialer.

    På genbrugspladsen i Vojens er der i forvejen indrettet en butik kaldet ”Genbyg Vojens”, hvor det er muligt at aflevere gode intakte byggematerialer, som andre kan få glæde af, samt købe brugte byggematerialer.
    Forslaget der er indkommet efter tidsfristens ophør, tages ikke med i affaldsplanen i første omgang, men delelementer indgår allerede i de eksisterende tilbud på genbrugspladserne. Forslaget om vil kunne indgå i overvejelserne når affalds-planen skal revurderes.

    Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer i Affaldsplan 2022-2033.

    Miljøvurdering af planen

    Ifølge miljøvurderingsloven skal der foretages en miljøvurdering af kommunale affaldsplaner, inden de kan offentliggøres. Dette er for at sikre, at planens gennemførelse ikke får væsentlige indvirkninger på miljøet. Miljøvurderingen beskriver hvordan, hvert initiativ i affaldsplanen kan have en påvirkning på miljøet, samt hvilken påvirkning hvert initiativ vil have, hvis ikke det bliver gennemført. Derudover beskriver miljøvurderingen affaldsplanens indvirkning på andre planers miljømålsætninger, således affaldsplanen ikke strider imod disse.

    Miljøvurderingen af Affaldsplan 2022-2033 er baseret på initiativerne for affaldsplanen. Ud fra initiativerne er der, i et afgrænsningsnotat, udpeget fire miljøfaktorer som affaldsplanen kan have en påvirkning på; vand, luft, klimatiske faktorer samt ressourceeffektivitet. Påvirkningen af planen vurderes til at være positiv. Afgrænsningsnotatet er blevet sendt i intern høring hos relevante afdelinger i Haderslev Kommune. Ud af denne høring blev ’befolkningens og menneskers sundhed’ udpeget som en supplerende miljøfaktor, der også skulle vurderes på.

    Miljøvurderingen skal ifølge miljøvurderingsloven sendes i offentlig høring. Miljøvurderingen af affaldsplanen sendes i høring samtidig med planen. Høringsperioden for miljøvurderingen løb fra og med den 10. maj til og med den 5. juli 2022. Der er ikke indkommet nogen høringssvar.

    Kortlægning af affaldsområdet i Haderslev Kommune

    Haderslev Kommune spreder sig over et areal på ca. 800 km2, og har ca. 55.000 indbyggere. Haderslev Kommune har som myndighed ansvaret for at anvise affald, udarbejde affaldsplaner og affaldsregulativer samt andre myndighedsopgaver på affaldsområdet. Den daglige drift af det indsamlede affald varetages af forsyningsselskabet Provas A/S.

    Husholdningsaffald

    Kortlægningen af husholdningsaffaldet dækker over affaldsmængder, udviklingen af affaldsmængder og prognose for husholdningsaffald.

    Husholdningsaffald fra indsamlingsordninger og genbrugspladser

    Husholdningsaffald er det mest almindelige affald, som dannes i husholdningerne. Det kan for eksempel være restaffald og genanvendelige materialer såsom papir, pap, glas, plast og metal. Noget affald hentes ved husstanden eller fælles miljøstationer og andet affald, såsom haveaffald, afleveres på genbrugspladsen. Behandlingsformerne af husholdningsaffaldet i 2019 er fordelt på 85 % genanvendelse, 11 % forbrænding, 3 % deponering og 1 % special behandling. 

    Nedenunder ses en oversigt over de indsamlede affaldsmængder fra husholdninger i 2019 i tons. Her tæller mængderne fra indsamlingsordningen ved husstandene samt affaldsindsamling via miljøstationen med.

    Affaldstyper Mængder i tons i 2019

    Pap

    216

    Papir

    1.848

    Hård plast

    121

    Blød plast

    31

    Glas

    869

    Metal

    241

    Restaffald

    12.635

    I alt

    15.961

    Fremskrivning af husholdningsaffald

    Fremskrivningen for husholdningsaffald er baseret på Miljøstyrelsens metode til fremskrivning af affaldsmængder (FRIDA). Fremskrivningen af affaldsmængderne er baseret på økonomisk vækst og væksten af husstande. Væksten af husstande i Haderslev Kommune er taget fra folketal.dk.

    Fra maj 2022 indsamles der også madaffald og mad- og drikkekartoner ved husholdningerne, og derved tages affaldsfraktionerne ud af restaffaldsmængden. Ved at indsamle disse affaldsfraktioner, forventes det, at affaldsmængden til genanvendelse vil stige, og samtidig vil affaldsmængden til forbrænding falde. Der er endnu ikke kommet tilstrækkeligt data fra den nye ordning til at fremskrive, hvilken påvirkning indsamlingen af madaffald og mad- og drikkekartoner vil have i fremtiden. Derfor er der taget udgangspunkt i indsamlede mængder af madaffald fra Vejle Kommune.

    Vejle Kommune har længe indsamlet madaffald, og Vejle er sammenlignelig med Haderslev i forhold til befolknings- og boligsammensætning. Der er endnu ikke mange kommuner, der indsamler mad- og drikkekartoner, men Sønderborg Kommune begyndte indsamlingen af denne type affald i 2021. Derfor tages der udgangspunkt i disse mængder. Sønderborg Kommune begyndte indsamlingen af mad- og drikkekartoner inden lovgivning og vejledninger var endeligt formulerede.  Derfor vurderes det, at potentialet for indsamling af denne type affald er højere. I tabel 4 ses fremskrivningen af husholdningsaffald fordelt på behandlingsformer.

    Affaldstyper 2019 2033 Fremskrivning

    Genanvendelse

    29.485 tons

    38.122 tons

    29%

    Forbrænding

    16.080 tons

    12.916 tons

    -20%

    Deponering

    849 tons

    970 tons

    14 %

    Special behandling

    163 tons

    189 tons

    16 %

    I alt

    46.577 tons

    52.197 tons

    12 %

    Erhvervsaffald

    Kortlægningen af erhvervsaffaldet dækker over affaldsmængder og udviklingen af affaldsmængder.

    Mængder og udvikling af erhvervsaffald

    I Haderslev Kommune bliver der produceret mere erhvervsaffald end husholdningsaffald. Erhverv producerer også større mængder af andre affaldstyper, som en husholdning ikke typisk afleverer i deres beholdere eller på genbrugspladsen. For eksempel generer erhvervet mere affald såsom bygge- og anlægsaffald samt jern og metal fra produktion eller service. Affaldsmængderne for erhverv i Haderslev Kommune er hentet i det nationale affaldsdataregister, Affaldsdatasystemet. I 2019 blev der produceret 81.867 tons erhvervsaffald i Haderslev Kommune.  I nedenstående tabel ses status for de indsamlede mængder i 2019. I PDF udgaven af affaldsplanen ses en mere detaljeret oversigt over affaldsmængderne fra erhverv i 2019.

    Affaldsfraktioner Affaldsmængde i tons

    Bygge- og anlægsaffald

    26.655 tons

    Deponi

    2.199 tons

    Forbrændingsegnet

    15.322 tons

    Farligt affald

    9.282 tons

    Flasker og glas

    1.359 tons

    Genanvendeligt træ

    3.524 tons

    Haveaffald

    1.563 tons

    Jern og metal

    14.374 tons

    Fremskrivning af erhvervsaffald til genanvendelse fra kommunale institutioner og virksomheder

    I 2021 blev der indsamlet 84 tons affald til genanvendelse hos de kommunale institutioner og virksomheder. Institutionerne og virksomhederne bruger også genbrugspladserne via erhvervsordningerne og afleverer blandt andet også genanvendeligt affald på genbrugspladsen, hvorfor den reelle mængde til genanvendelse er højere. Der er anvendt data fra 2021.

    På nuværende tidspunkt bliver der indsamlet papir og pap, madaffald, plast, glas og metal som de mest almindelige affaldsfraktioner til genanvendelse. Nogle institutioner indsamler farligt affald, elektronik, træaffald og papir til makulering. Som en del af initiativerne for denne affaldsplan, skal der sorteres og indsamles de samme affaldsfraktioner som hos de private husholdninger. Derudover igangsættes der også en større kommunikationsindsats til de kommunale institutioner og virksomheder for at sikre mere sortering til genanvendelse. Derfor forventes der at komme en stigning i indsamlet affald til genanvendelse.

    Ud fra en undersøgelse foretaget i 2019 af de kommunale ejendommes affaldsordninger og -mængder, er det muligt at give et skøn over, hvor meget affald til genanvendelse, der kan indsamles. Potentialet for indsamling af affald til genanvendelse ligger på 496 tons pr. år efter ordningerne er indført hos alle kommunale institutioner og virksomheder. Dette potentiale opnås, hvis alt genanvendeligt affald bliver udsorteret af restaffaldet. Dette er ikke realistisk, og der forventes derfor, at der indsamles mindre. Dog er der i potentialet ikke medregnet de affaldsmængder, der bliver kørt på genbrugspladsen. Får de kommunale institutioner og virksomheder en henteordning for disse fraktioner forventes det, at de benytter sig af dem, hvorved mængderne således vil tælle med som indsamlet affald.

    Fremskrivning af erhvervsaffald til genanvendelse fra genbrugspladserne

    Siden 2019 har antallet af erhvervsbesøg været stabilt. Ligeledes har gebyret for besøg på genbrugspladserne for erhverv været stabil, og har derfor ikke givet anledning til færre besøg end normalt. Eftersom kommunale virksomheder og institutioner får flere indsamlingsordninger, forventes det, at de vil benytte genbrugspladserne i mindre grad. Dog forventes dette ikke at påvirke det samlede antal erhvervsbesøgende på genbrugspladserne væsentligt. Yderligere forventes det heller ikke at prissætningen for brug af genbrugspladserne for erhverv ændres væsentligt. Derfor forventes det at erhvervsbesøgende og mængder fra disse forbliver stabilt.

    Indsamlings- og anvisningsordninger

    Ordningerne for husholdninger og erhverv er beskrevet i Haderslev Kommunes affaldsregulativer. Husholdninger og erhverv har hver deres regulativ.

    Affaldsordninger til husholdninger

    Regulativerne fastsætter reglerne for håndtering af affald med henblik på at forebygge forurening, uhygiejniske forhold for miljø og mennesker samt begrænse ressourceanvendelsen ved at fremme genanvendelse af affald. Alle der frembringer affald, har pligt til at følge de bestemmelser og retningslinjer for sortering, opbevaring, transport og bortskaffelse med videre af affald, der er fastsat i regulativerne. I Haderslev Kommune er det Provas, der står for driften af ordningerne for husholdningsaffald samt driften af genbrugspladserne.

    Henteordning

    Hos de private husholdninger er det på nuværende tidspunkt muligt at få hentet ni affaldsfraktioner. Provas stiller opsamlingsmateriel til rådighed og henter affaldet hos borgerne. Hver husstand har minimum tre todelte beholdere – en todelt beholder til restaffald og madaffald og en todelt beholder til papir/pap og metal/glas samt en todelt beholder til plast og mad- og drikkekartoner. Derudover har husholdningerne en gul kasse, hvori farligt affald samt småt elektronik kan afleveres. Haderslev Kommune skal desuden indsamle tekstilaffald hos husholdningerne. Ifølge Affaldsbekendtgørelsen vil dette være et krav fra tidligst den 1. juli 2023.

    Genbrugspladser

    I Haderslev Kommune er der etableret tre genbrugspladser. Genbrugspladserne er lokaliseret i Haderslev, Vojens og Gram. På genbrugspladserne kan borgerne aflevere deres private affald til genbrug, genanvendelse, forbrænding, deponering og special behandling.

    Asbest

    Ordningen for asbestaffald er en bringeordning. Borgerne i kommunen skal aflevere asbestaffald i en container hos Damifo A/S beliggende på Tingvejen 1, 6500 Vojens. Støvende og stærkt støvende asbestaffald skal afleveres dobbeltemballeret i klare plastiksække, samt mærkes med indhold, så spredning af asbestfibre undgås.

    Affaldsordninger til erhverv

    I modsætning til husholdningerne i Haderslev Kommune, er virksomhederne selv ansvarlige for at bortskaffe deres affald, anskaffe beholdere osv. Kommunen må ikke hente genanvendeligt affald hos virksomhederne, men skal stadig have minimum én genbrugsplads tilgængelig for virksomhederne mod betaling. Dog må kommunen gerne hente affald hos sine egne institutioner og virksomheder. I Haderslev Kommune er det en ekstern renovatør, som leverer opsamlingsmateriel og henter affald ved de kommunale institutioner og virksomheder.

    Forbrændingsegnet affald

    Ordningen for forbrændingsegnet affald, herunder husholdningslignende restaffald, er en anvisningsordning. Haderslev Kommune anviser forbrændingsegnet affald til Fjernvarme Fyn A/S. Virksomheder i Haderslev Kommune kan ikke benytte den kommunale indsamlingsordning for restaffald. Virksomhederne har pligt til at lave en aftale med en godkendt transportør, der fremgår af Affaldsregisteret, som kan findes på Energistyrelsens hjemmeside. Mindre mængder af forbrændingsegnet affald kan, mod betaling, afleveres på genbrugspladserne, så længe det ikke er husholdningslignende restaffald.

    Deponeringsegnet affald

    Deponeringsegnet affald anvises til deponering hos Deponi Syd I/S. De virksomheder, som frembringer deponeringsegnet affald, skal lave en aftale med en godkendt transportør, der fremgår af Affaldsregisteret, som kan transportere affaldet til det anviste deponeringsanlæg. Har virksomheden mindre mængder deponeringsaffald, kan det, mod betaling, afleveres på kommunens genbrugspladser.

    Ikke genanvendeligt farligt affald

    Ikke-genanvendeligt farligt affald anvises af kommunen til et godkendt behandlingsanlæg. Virksomheder som frembringer denne type affald, skal lave en aftale med en godkendt transportør, der fremgår af Affaldsregisteret, som kan transportere affaldet til anlægget. Mindre mængder farligt affald kan, mod betaling, afleveres på genbrugspladserne – dog maks. 200 kg om året.

    Genbrugspladser

    Virksomhederne har adgang til de samme tre genbrugspladser som husholdningerne, i Haderslev, Vojens og Gram. Virksomheder skal betale et gebyr for at aflevere affald på genbrugspladserne. Virksomheder skal sortere deres affald på samme måde som husholdningerne, og de kan komme af med de samme affaldstyper. Skal virksomhederne aflevere farligt affald, skal dette dog holdes adskilt fra det øvrige affald og afregnes særskilt.

    Kommende indsamlingsordninger

    Kort tid inden denne affaldsplans udgivelse er der etableret en ny henteordning for affald hos private husholdninger. Denne indsamlingsordning følger de nationale krav om indsamling af 10 affaldsfraktioner, med undtagelse af tekstilaffaldsindsamling. Yderligere planlægges indførelse af en henteordning for asbestaffald, som der kan læses mere om i initiativ 4. Derudover kan det forekomme, at der bliver implementeret nye fraktioner på genbrugspladserne for at fremme mere genbrug og genanvendelse. Derfor forventes der, at der inden for planperioden kommer nye henteordninger til tekstilaffald og asbestaffald for husholdninger samt eventuelle ændringer på genbrugspladserne.

    Opgørelse over import og eksport af affald

    I forrige planperiode har der stort set kun været eksport af affald fra Haderslev Kommune. I 2013 blev der importeret affald fra Storbritannien til Haderslev Kraftvarmeværk. Her blev der importeret 3.883 tons brændbart affald. Anlægget blev lukket i juni i 2013, og der har ikke været import af affald siden.

    Eksporten er fordelt på syv forskellige lande, og har bestået af 20 forskellige fraktioner. Det er hovedsageligt papir og pap samt træ, som er blevet eksporteret. De eksporterede mængder, fordelt på affaldstype med EAK-koder, kan ses i tabel 7. En udtømmende liste over EAK-koder kan findes i bilag 2 i Affaldsbekendtgørelsen.

    Import/eksport 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019

    Import

    3.883 tons

     0 tons

    0 tons

    0 tons

    0 tons

    0 tons

    0 tons

    Eksport

    0 tons

    1.377 tons

    7.924 tons

    13.527 tons

    26.180 tons

    18.432 tons

    17.875 tons

    Haderslev Kommune planlægger ikke import af affald til forbrændings- eller deponeringsanlæg i denne planperiode. Genanvendeligt affald følger udviklingen inden for udbud og efterspørgsel samt markedet for genanvendelse. Derfor følger import og eksport af genanvendeligt affald markedet.

    Oversigt over affaldsanlæg

    Haderslev Kommune ejer ingen affaldsbehandlingsanlæg, inden for kommunens grænser, men sender affald i udbud til behandling. Det forbrændigs- og deponeringsegnet affald sendes uden for kommunen, og det meste genanvendelige affald sendes til en virksomhed i Vojens.

    Forbrændingsanlæg

    Haderslev Kommune anviser restaffald og forbrændingsegnet affald til Fjernvarme Fyn Affaldsenergi A/S beliggende på Havnegade 120, 5000 Odense C. Fjernvarme Fyn har kapacitet til de forbrændingsegnet affaldsmængder, Haderslev Kommune anviser til anlægget.

    Virksomheder, der frembringer forbrændingsegnet affald i Haderslev Kommune, har mulighed for at benytte en omlastestation i Haderslev, hvorved virksomhederne undgår at skulle køre med halvfyldte læs til forbrændingsanlægget.

    Det forventes, at Haderslev Kommune kan afsætte det forbrændingsegnede affald uden behov for etablering af yderligere omlaste kapacitet.

    Deponeringsanlæg

    Haderslev Kommune er medejer af Deponi Syd I/S, som er et fælleskommunalt affaldsselskab. Deponi Syd har deponiarealer nær Esbjerg og Grindsted. Haderslev Kommune anviser deponeringsegnet affald til deponiet i Måde ved Esbjerg.

    Der var budgetteret med, at der kunne afleveres 138 tons pr. måned fra Haderslev Kommune. Det endte med at være 147 tons pr. måned i gennemsnit i 2019. Deponi Syd I/S har budgetteret med, at der afleveres 23.000 tons pr. år fra de syv ejerkommuner. Deponi Syd I/S har planlagt kapaciteten, således det passer til de forventede mængder i denne planperiode.

    Sorterings- og behandlingsanlæg

    De genanvendelige affaldsfraktioner fra husstandsindsamlingen, herunder papir, pap, metal, glas, blød plast og hård plast sendes til sortering hos Damifo A/S i Vojens.

    Fra genbrugspladserne er der en del forskellige aftagere af affaldet, blandt andet Damifo A/S, H.J. Hansen, Genindvindingsindustri A/S og Torben Clausen A/S. På genbrugspladserne i Vojens og Haderslev foregår der manuel sortering af de gule kasser til farligt affald fra husholdningerne.

    Indtægter og udgifter for affaldshåndtering

    I forbindelse med håndtering af affaldet i de kommunale ordninger har Haderslev Kommune en række udgifter, som dækkes ved at opkræve et affaldsgebyr. Affaldsgebyret betales af borgerne i Haderslev Kommune over ejendomsskattebilletten. Når erhverv besøger genbrugspladserne, betaler de et gebyr for hvert besøg. Affaldsområdet skal drives efter et ”hvile-i-sig-selv” princip, hvilket betyder, at indtægterne over en årrække skal dække udgifterne. I tabel 8 redegøres der for Haderslev Kommunes indtægter og udgifter for affaldshåndtering i 2019

    Affaldsplan 2013-2018

    For planperioden af Affaldsplan 2013-2018 var der udpeget fem indsatsområder, som tilsammen indeholdte 13 initiativer. I marts 2019 besluttede udvalget for Plan og Miljø at forlænge den tidligere affaldsplan, indtil en ny national affaldsplan blev offentliggjort. I denne forbindelse blev der sat fokus på to områder, der skulle arbejdes med mellem den forrige og nuværende planperiode. Haderslev Kommune har i samarbejde med Provas gennemført tiltag inden for alle indsatsområder. Herunder gennemgang af indsatsområderne.

    Indsatsområder i Affaldsplan 2013-2018

    Affald i det offentlige rum

    Indsatsområdet rettede fokus på affald i det offentlige rum. Der har især været fokus på, at affald ikke bliver smidt i naturen, i byen eller langs vejene i kommunen. Haderslev Kommune har deltaget i flere projekter og arrangementer for at gøre opmærksom på problemstillingen ved affald i naturen, og hvordan det kan forebygges. Derudover er det også blevet muligt at anmelde henkastet affald via mobilappen ”Giv et Praj”. Efter en kortlægning af henkastet affald foretaget af Hold Danmark Rent i 2018, endte Haderslev Kommune med et tilfredsstillende niveau og som nr. 2 ud af i alt ni kommuner.

    Husholdningernes affald

    Fokus for indsatsområdet har været at få genanvendelsesprocenterne for husholdningernes affald i kommunen til at stige. I planperioden er der indført nye ordninger for direkte genbrug. Derudover er der udført flere informationskampagner om sortering og cirkulær økonomi samt adfærdsforsøg på genbrugspladserne og et storskraldsforsøg for at reducere affaldsmængden og øge genanvendelsesprocenten. Disse tiltag har givet en mindre stigning i genanvendelsesprocenten, og ikke mindst, et mindre fald i affaldsmængden.

    Virksomhedernes affald

    Haderslev Kommune har igennem dette indsatsområde sat fokus på at vejlede, informere og føre tilsyn hos virksomhederne for at sikre, at erhvervsaffaldet bliver sorteret med henblik på genanvendelse. Der er foretaget en kortlægning af kommunens institutioner og virksomheders affald i forberedelsen til at indføre mere sortering og gå foran med et godt eksempel. Dette initiativ er ført videre i denne affaldsplan. For bedre at nå ud til de private virksomheder, er kommunikationen på hjemmesiden og andre digitale portaler forbedret. Derudover er der udviklet informationsmateriale til tilsyn hos landbrug, og der blev i 2017 lavet en tilsynskampagne rettet mod nedrivningsfirmaer i forbindelse med kontrol af bygge- og anlægsaffald.

    Det organiske affald

    Haderslev Kommune besluttede at gøre en indsats for, at få noget af det organiske affald flyttet fra forbrænding til genanvendelse. Under planperioden har Haderslev Kommune og Provas gennemført de grundlæggende forberedelser til at indføre madaffald som en henteordning hos husholdningerne. Ordningen for madaffald er indført maj 2022. Initiativet om mere genanvendelse af madaffald fra storkøkkener og dagligvarehandlen blev ikke gennemført, men under planperioden er genanvendelsesprocenten for madaffald steget i den private sektor. Dette kan skyldes, at virksomhederne søger en grønnere profil og derudover, at markedet for genanvendelse af madaffald er modnet i planperioden.

    De farlige stoffer i affaldet

    For at kunne leve op til skærpede krav til renheden af de udsorterede affaldsfraktioner, er det vigtigt, at de farlige dele af affaldet bliver sorteret fra og bliver håndteret på den rigtige måde. Informations- og tilsynskampagner om bygge- og nedrivningsaffald samt et nyt system for anmeldelse af bygge- og anlægsaffald, har gjort kommunikationen lettere mellem virksomhederne og Haderslev Kommune. Dette har ledt til, at mere bygge- og anlægsaffald bliver anmeldt. Derudover er der gennemført kampagner for at bruge den gule kasse til farligt affald mere i husholdningerne, og der er i 2017 gennemført en batterikampagne for børn, hvor de indsamlede 7 tons batterier på fire uger.

    Skrotbiler og oprydning af skræmmende ejendomme

    I mellemperioden for den tidligere affaldsplan og denne affaldsplan er der yderligere sat fokus på to områder; skrotbiler og oprydning af skæmmende ejendomme. Der er i perioden 2019-2020 blevet udført en målrettet indsats mod henstillede skrotbiler hos både private og virksomheder. Dette er gjort ved en målrettet tilsynsindsats hos ejendomme med skrotbiler samt i samarbejde med politiet i sager, hvor der har været henstillet biler på kommunal ejendom. Derudover er der udført tilsyn med ejendomme med skæmmende opslag samt givet håndhævelser overfor ulovlige forhold. 

    Initiativer og tiltag 2022-2027

    Haderslev Kommune har for de første seks år af planperioden (2022-2027) udpeget fem initiativer. Det er disse initiativer, der skal være med til at sikre, at målene for affaldsplanen nås.

    Initiativ 1: Øget sortering i det offentlige rum

    Målet er at udsortering af plast skal øges i det offentlige rum, mens mængden af henkastet affald skal mindskes.

    Baggrund

    I Haderslev Kommune står der cirka 400 offentlige skraldespande i byerne, ved busstoppestederne, i parkerne, ved strandene og mange andre steder. Alligevel er det ikke altid, at affaldet ender i skraldespandene. På den måde opstår der henkastet affald, som ligger til gene og skade for miljø, mennesker og samfund. På linje med, at vi skal sortere mere derhjemme, i skolen og på arbejdet, skal vi også øge vores sortering i det offentlige rum. Derfor indføres plast som en særskilt fraktion i det offentlige rum, således vi kan få mere plast ud af forbrændingsegnede affald.

    Ved at opstille skraldespande til både plast- og restaffald og placere dem mere optimalt, vil genanvendelsen af affaldet øges og det vil mindske mængden af henkastet affald i vores bybillede og i naturen.

    Tiltag

    • Kortlægning af i hvilke offentlige områder der generes mest affald, således der kan opsættes skraldespande til henholdsvis plastaffald og restaffald.
    • Indledende redegørelse af hvordan områderne ser ud som status quo.
    • Analyse af hvordan de nye skraldespande kan opstilles optimalt, således de bruges mere og der eventuelt kan stilles færre op.
    • Indkøb og opsætning af nye skraldespande i de udvalgte områder.
    • Evaluering af effekten på de nye skraldespande og placeringer, for at kende effektiviteten og sammenligne med hvordan det så ud før opstart.
    • Undersøgelse af hvilke andre affaldstyper der kan udsorteres samt undersøge, hvorvidt sorteringen i det offentlige rum med fordel kan udvides til andre områder i kommunen ud fra evalueringen af de første områder.

    Initiativ 2: Målrettet sorteringsindsats i sommerhusområderne

    Målet er at øge sorteringen i sommerhusområderne, ved at implementere flere miljøstationer samt forbedre kommunikationen med sommerhusejere, udlejningsbureauer, grundejerforeninger og turister.

    Baggrund

    Det er ikke kun hos husholdningerne affaldssortering skal øges. Kravet om de 10 fraktioner gælder også for sommerhusområderne. Det vil sige, at både ejere af sommerhuse og turister i Haderslev Kommune skal sortere deres affald ligesom de private husholdninger i kommunen. Sortering i sommerhusområderne udfordres, da der blandt andet er hyppig udskiftning af beboere og små køkkener, hvor der ikke er meget plads til sortering. Derfor skal indsatsen og kommunikationen være målrettet sommerhusenes brugere, således flest mulige kommer til at sortere.

    Tiltag

    • Opstille flere miljøstationer, således de bliver mere tilgængelige
    • Udarbejde informationsmateriale på flere sprog, som udleveres til sommerhusejere og udlejningsbureauer. Herunder skal der undersøges, hvordan sommerhusejere kan inspireres til at indrette deres køkkener i deres sommerhuse til fordel for øget affaldssortering, og føre kampagner om indretning af sorteringssystemer

    Initiativ 3: Mere genbrug på genbrugspladserne

    Målet er bedre udnyttelse af genbrugspladserne således flere materialer sendes til direkte genbrug eller reparation.

    Baggrund

    Genbrug, forberedelse til genbrug og genanvendelse skal prioriteres for at sikre et lukket kredsløb for affald. Især er det vigtigt at fokusere på genbrug, da dette er med til at forsinke, at nye produkter bliver produceret.

    Undersøgelser viser, at omkring 2 % af alt affald fra genbrugspladserne kan gå direkte til genbrug. Dette vil svare til 600 tons affald i Haderslev Kommune. Dette potentiale skal udnyttes, således at større mængder går til direkte genbrug. Yderligere ligger der mange materialer i containerne, som med lidt reparation, kan forberedes til genbrug.

    Haderslev Kommune har allerede flere tiltag med genbrug på Ressourcecenter Haderslev, Vojens Genbrugsplads og Gram Genbrugsplads; Genbyg Vojens, samarbejde med humanitære organisationer, indsamling af bolde fra roll-on deodoranter, indsamling af briller med mere. Der kan dog gøres meget mere. Særligt på Gram Genbrugsplads er pladsens areal udfordret, hvorfor der med en nuværende udformning ikke kan indføres flere tiltag til direkte genbrug.

    Tiltag

    • Undersøge hvordan der kan gøres plads til flere tiltag for mere genbrug og genanvendelse på Gram Genbrugsplads
    • Udmønte resultatet af undersøgelsen om mere plads på Gram Genbrugsplads
    • Oprette byttehjørner på alle genbrugspladser, hvor borgere kan aflevere genbrugelige genstande, som andre borgere frit kan tage med hjem
    • Oprette samarbejdsaftaler med kommunens institutioner og social økonomiske virksomheder om reparation af materialer modtaget på genbrugspladserne

    Initiativ 4: Henteordning for asbest

    Målet er at gøre det lettere for borgere og virksomheder at bortskaffe asbestaffald korrekt og sikkert.

    Baggrund

    Den nuværende ordning for asbest kræver, at borgere og virksomheder kører til Damifo A/S for at aflevere asbest. Åbningstiderne her er ikke optimale, men ved at oprette en henteordning, skal borgere og virksomheder blot bestille afhentning af asbestaffaldet for at komme af med det. Henteordningen kan forebygge, at det farlige asbestaffald ender steder, hvor det ikke hører hjemme, og dermed skaber forurening. Samtidigt skal henteordningen øge serviceniveauet for borgere og virksomheder i kommunen.

    Tiltag

    • Indsamle erfaringer og data fra andre kommuner, som har eller afprøver denne form for henteordning
    • Udarbejde informationsmateriale til både borgere og virksomheder
    • Udrulle henteordningen på fuld skala
    • Evaluere på ordningen efter et år med mængder og tilfredshedsundersøgelse, og anvende erfaringerne til at optimere ordningen

    Initiativ 5: Haderslev Kommune skal gå foran

    Målet er at øge indsatsen for affaldssortering i de kommunale virksomheder og institutioner, således mængden af affald til genanvendelse øges. Derudover skabes der gode vaner som ansatte og skolebørn kan omsætte i hverdagen og i hjemmene.

    Baggrund

    Det er vigtigt, at alle er med til at forbedre affaldssorteringen og -genanvendelsen. Med sine mange skoler, børnehaver, plejehjem, kulturfaciliteter med videre er Haderslev Kommune en af de virksomheder i kommunen, som generer mest affald. Derfor vil Haderslev Kommune vejlede de kommunale virksomheder i at sortere deres affald på samme vis som hjemme hos borgerne. Således vil Haderslev Kommune gå foran som et godt eksempel og sørge for, at affaldssortering både bliver en vane på arbejdspladsen, såvel som i skolen, i børnehaven og derhjemme. 

    Tiltag

    • Kortlægning af kommunale institutioner og virksomheder samt deres funktion, og hvilke affaldsordninger de allerede har
    • Udarbejdelse af en udrulningsplan, hvor der i faser tilbydes vejledning til de forskellige typer virksomheder
    • Udvikle informationskampagner og -materiale målrettet til de forskellige typer af kommunale institutioner og virksomheder
    • Løbende dialog med institutioner og virksomheder for at følge udviklingen af affaldshåndteringen og føre tilsyn efter behov

    Tidsplan og økonomi

    Initiativ 1 om øget sortering i det offentlige rum udmøntes mellem 2022 og 2025. Meromkostningerne estimeres til at være 800.000-1.000.000 kr. Omkostningerne ligger hos driftsafdelingen. Hos driften er der kun ressourcer til at tømme, vedligeholde og opsætte nye skraldespande, hvis der er behov for dette. Der afsættes ressourcer til blandt andet indkøb af nye affaldsbeholder og til at udføre analyser og evalueringer af de udpegede områder. 

    Initiativ 2 om målrettet sorteringsindsats i sommerhusområderne udmøntes mellem 2022 og 2025. Omkostningerne ligger hos Provas. Til dette initiativ er der afsat midler til at opstille nye miljøstationer i sommerhusområder, samt udarbejdelse af informationsmateriale om sortering. Derfor er der ingen meromkostninger til dette initiativ i planperioden.

    Initiativ 3 om mere genbrug på genbrugspladserne udmøntes mellem 2022 og 2027. Meromkostningerne estimeres til at være 1.500.000-2.000.000 kr. Omkostningerne ligger hos Provas. Der afsættes ressourcer til blandt andet indkøb af materiel og informationsmateriale samt til undersøgelser af Gram Genbrugsplads og samarbejdspartnere.

    Initiativ 4 om henteordning for asbest udmøntes mellem 2022 og 2024. Meromkostningerne estimeres til at være 500.000-600.000 kr. Omkostningerne ligger hos Provas. Der afsættes ressourcer blandt andet til informationsmateriale samt indkøb af opsamlingsmateriel.

    Initiativ 5 om Haderslev Kommune skal gå foran udmøntes mellem 2022 og 2027. Meromkostningerne estimeres til at være 500.000-600.000 kr. Omkostningerne ligger hos de individuelle kommunale institutioner og virksomheder såsom skoler, børnehaver og plejehjem. Der afsættes ressourcer til blandt andet informationsmateriel, indkøb af indendørs opsamlingsmateriel samt til øget drift af tømninger.

    Initiativerne implementeres indenfor en seksårig planperiode, der løber fra 2022 til 2027. Affaldsplanen er offentliggjort i august 2022, derfor gælder tidsplanen fra og med 2. halvår af 2022 til og med 1. halvår 2027. I tabel 9 ses en samlet oversigt over tidsplanen for alle fem initiativer.