Gå til hovedindhold

Regulativ for husholdningsaffald

Indhold

    Regulativ for husholdningsaffald

    Formålet med dette regulativ er at fastsætte regler for håndtering af husholdningsaffald fra alle borgere og grundejere i Haderslev Kommune med henblik på at forebygge forurening, uhygiejniske forhold for miljø og mennesker og begrænse ressourceanvendelsen ved at fremme genanvendelse af affald.

    Formålet er endvidere efter miljøbeskyttelsesloven at fastsætte regler om de kommunale affaldsordningers omfang og tilrettelæggelse m.v. med henblik på at etablere og skabe rammerne for velfungerende kommunale ordninger, herunder normere de praktiske forhold i forbindelse med afviklingen af affaldsindsamlingen og -håndteringen.

    Regulativet er udarbejdet i henhold til gældende miljølovgivning, herunder navnlig:

    Lov om miljøbeskyttelse (miljøbeskyttelsesloven).

    Bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. (affaldsaktørbekendtgørelsen)

    Bekendtgørelse om affald (affaldsbekendtgørelsen).

    Bekendtgørelse om at bringe elektrisk og elektronisk udstyr i omsætning samt håndtering af affald af elektrisk og elektronisk udstyr (elektronikaffaldsbekendtgørelsen).

    Bekendtgørelse om batterier og akkumulatorer og udtjente batterier og akkumulatorer (batteribekendtgørelsen).

    Bekendtgørelse om visse krav til emballager (emballagebekendtgørelsen).

    De definitioner, der anvendes i dette regulativ, svarer til de definitioner, der fremgår af det til enhver tid gældende lovgrundlag.

    Kommunalbestyrelsen fastsætter gebyrer i henhold til miljøbeskyttelsesloven samt affaldsaktørbekendtgørelsen.

    Kommunalbestyrelsen vedtager efter affaldsbekendtgørelsen én gang årligt et gebyrblad, der angiver størrelsen på ovennævnte gebyrer. Gebyrbladet er tilgængeligt på Haderslev Kommunes hjemmeside.

    Kommunalbestyrelsens afgørelser efter regulativet kan i henhold til affaldsaktørbekendtgørelsen ikke påklages til anden administrativ myndighed.

    Ankestyrelsen kan som led i det kommunale og regionale tilsyn behandle spørgsmål om, hvorvidt kommunen overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder, herunder kommunale forskrifter, der er udstedt i medfør af denne lovgivning. Ankestyrelsen beslutter selv, om der er tilstrækkelig anledning til at rejse en tilsynssag. 

    Overtrædelse af regulativet straffes efter affaldsaktørbekendtgørelsen med bøde.

    Efter affaldsaktørbekendtgørelsen kan straffen stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der ved overtrædelsen er:

    1. Voldt skade på miljøet eller fremkaldt fare herfor, eller
    2. Opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder ved besparelser.

    Kommunalbestyrelsen har bemyndiget Teknik og Klima til at træffe afgørelser efter dette regulativ.

    Forsyningsselskabet Provas A/S administrerer affaldsordningerne, omfattet af dette regulativ, på vegne af Haderslev Kommune.

     

    Regulativet træder i kraft den 01-04-2023.
    Samtidig med ikrafttrædelsen af dette regulativ ophæves følgende:

    Regulativet for husholdningsaffald af 1. maj 2022.

    Således vedtaget af kommunalbestyrelsen den 28.02.2023.

    Borgmester Mads Skau
    Kommunaldirektør Peter Karm

    Til- og afmelding foretages til kommunalbestyrelsen.

    §10.1 Hvad er madaffald

    Madaffald sorteres i overensstemmelse med sorteringskriterierne i bilag 6 til affaldsbekendtgørelsen.

    Eksempler på hvad madaffald kan indeholde:

    Madaffald sorteres som animalske og vegetabilske madrester, fødevarer der er blevet for gamle, fraskær og skræller fra råvarer til madlavning, kaffefiltre m.v.

    §10.2 Hvem gælder ordningen for

    Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

    Ordningen gælder for sommerhuse, kolonihavehuse m.m. i kommunen.

    §10.3 Beskrivelse af ordningen

    Ordningen for madaffald er en indsamlingsordning i form af en henteordning, hvor borgere og grundejere får afhentet deres madaffald på adressen.

    Indsamling af madaffald fra husholdninger må kun foretages af Provas eller af en transportør på vegne af Provas.

    Hjemmekompostering af vegetabilsk affald er tilladt, men må ikke give anledning til forurening eller uhygiejniske forhold på ejendommen eller naboejendomme eller give mulighed for tilhold af skadedyr.

    Det er ikke muligt at blive fritaget for indsamling af madaffald.

    Haderslev Kommune kan etablere andre løsninger:

    • Sækkeløsning ved ejendomme som har facade mod fortov, og hvor forholdene udelukker afhentning af beholder bag bygning, på grund af sammenbyggede huse
    • Fællesløsninger i sommerhusområder.
    • Fællesløsninger i tættere bebyggelse uden for sommerhusområderne.

    Såfremt der etableres fællesløsninger, udpeges hvilke husholdninger der knyttes til ordningen. Husholdningerne er herved forpligtiget til at anvende denne løsning.

    §10.4 Beholdere

    Det påhviler borgeren og grundejeren at anskaffe/modtage og benytte de af kommunalbestyrelsen anviste beholdere til madaffald.

    Hvor der anvendes affaldssække til opsamling af madaffald ved sammenbyggede huse, leveres disse af renovatøren.

    Beholdere og containere til madaffald ejes og vedligeholdes af Provas.

    Nedgravede containere ved private husstande eller etageboliger ejes og vedligeholdes af borgeren/grundejeren. Nedgravede containere ved fællesløsninger i sommerhusområder ejes og vedligeholdes af Provas.

    Beholdere, som bortkommer, eller som beskadiges af andre årsager end almindeligt brug og slitage, herunder ved brand, hærværk eller misbrug, erstattes af borgeren/grundejeren.

    §10.5 Kapacitet for beholdere

    Kommunalbestyrelsen afgør, om en beholder er overfyldt.

    Alle husstande skal som minimum have opsamlingsmateriel svarende til én 240 l rumopdelt beholder, fordelt med 40 % af volumen til madaffald og 60 % af volumen til restaffald.

    Enhver husstand eller grundejer skal have tilstrækkelig kapacitet til den mængde affald der produceres i husstanden.

    Beholder til madaffald kan være 190 l og 240 l. Beholderen på 240 l kan være delt eller udelt.

    Hvis man undtagelsesvis, har for meget affald kan borgeren/grundejeren rekvirere ekstra tømning af madaffald hos Provas mod særskilt betaling i henhold til gældende gebyrblad..

    §10.6 Anbringelse af beholdere

    Borgeren/grundejeren skal placere opsamlingsmateriellet således, at det er arbejdsmiljømæssigt korrekt i henhold til bilag om adgangsforhold for standpladsafhentning.

    Nedgravede containere skal inden etablering godkendes af Provas. Nedgravede containere skal placeres så der kan ske tømning med kranbil. Der skal være tilstrækkelig frihøjde til tømningen.

    Om vinteren skal der være ryddet for sne og adgangsvejen må ikke være glat.

    Hvis der ikke er acceptable adgangsforhold, i forbindelse med tømning, skal beholderen køres frem til skel eller nærmest farbare vej på tømmedagen.

    I tilfælde med vejrlig, hvor tilkørselsvejen ikke er farbar eller er spærret på grund af vejarbejde eller parkerede biler, så madaffald ikke kan afhentes efter normal procedure, kan Haderslev Kommune beslutte at beholderen skal stilles ud til nærmeste farbare vej på tømningsdagen.

    I sommerhusområder skal borgere/grundejere med affaldsindsamling ved eget skel stille beholderen til skel eller til nærmeste farbare vej på tømningsdagen.

    Tømningsgebyret er uændret uanset ændringer i afhentningsprocedure.

    §10.7 Anvendelse og fyldning af beholdere

    Beholdere må ikke fyldes mere, end at låget kan lukkes tæt og affaldet ikke klemmes fast i beholderen.

    Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan Haderslev Kommune vælge at give et påbud.

    Borgere og grundejere har pligt til at frasortere genanvendelige fraktioner jf. §11-16, 18 og farligt affald jf. § 17.

    De udleverede beholdere og containere må kun anvendes til madaffald.

    Madaffaldet skal lægges i lukkede poser, inden det anbringes i opsamlingsmateriellet.

    Opbevaring af affald må ikke medføre forurening eller uhygiejniske forhold på ejendommen eller naboejendomme. Ligeledes må opbevaringen ikke give mulighed for tilhold af skadedyr.

    §10.8 Renholdelse af beholdere

    Det påhviler borgeren/grundejeren at renholde beholderen, så den er i forsvarligt hygiejnisk stand.

    §10.9 Afhentning af madaffald

    Madaffald i beholdere, containere og nedgravede containere tømmes hver 14. dag på en fast ugedag. Ordinær tømningsfrekvens kan fraviges i forbindelse med helligdage eller på grund af vejrlig.

    I sommerhusområder kan borger/grundejer med affaldsindsamling ved eget skel tilvælge ugentlig tømning i perioden fra ugen før påske til uge 43.

    Nedgravede fællesløsninger i sommerhusområder tømmes efter behov.

    §11.1 Hvad er papiraffald

    Papiraffald sorteres i overensstemmelse med sorteringskriterierne i bilag 6 til affaldsbekendtgørelsen.

    Eksempler på hvad papiraffald er:

    • Aviser
    • Ugeblade
    • Reklamer
    • Kontorpapir
    • Tidsskrifter
    • Magasiner
    • Paperback-bøger og telefonbøger, sider fra bøger med hårdt omslag (ikke omslaget)
    • Papiraffald må gerne indeholde clips og hæfteklammer.

    Papiraffaldet skal være rent.

    Eksempler op hvad papiraffald ikke er:

    • Plastomslag, CD'er eller indlagte genstande
    • Alu- og plastfolie
    • Madpapir
    • Sugende papir (såsom køkkenrulle)
    • Urent papir
    • Pap og karton

    §11.2 Hvem gælder ordningen for

    Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

    Ordningen gælder for sommerhuse, kolonihavehuse m.m. i kommunen.

    §11.3 Beskrivelse af ordningen

    Ordningen for papiraffald er en indsamlingsordning i form af både en henteordning og en bringeordning. I henteordningen og fællesstationer indsamles papir og pap sammen, i bringeordningen skal papir og pap indsamles hver for sig.

    Papiraffald indsamles i en delt eller udelt 240 l beholder hver 4. uge som tømmes hos den enkelte husstand.

    Haderslev Kommune kan etablere andre løsninger:

    • Sækkeløsning ved ejendomme som har facade mod fortov, og hvor forholdene udelukker afhentning af beholder bag bygning, på grund af sammenbyggede huse
    • Fællesløsninger i sommerhusområder
    • Fællesløsninger i tættere bebyggelse uden for sommerhusområderne.

    Såfremt der etableres fællesløsninger, udpeges hvilke husholdninger der knyttes til ordningen. Husholdningerne er herved forpligtiget til at anvende denne løsning.

    Indsamling af papiraffald fra husholdninger må kun foretages af Provas, af en transportør på vegne af Provas eller af frivillige organisationer, jf. §28.

    §11.4 Beholdere

    Det påhviler borgeren og grundejeren at anskaffe/modtage og benytte de af kommunalbestyrelsen anviste beholdere til papiraffald.

    Beholdere og nedgravede containere ved fællesløsninger i sommerhusområder ejes og vedligeholdes af Provas.

    Beholdere og containere til papir ejes og vedligeholdes af Provas.

    Beholdere som bortkommer, eller som beskadiges af andre årsager end almindeligt brug og slitage, herunder ved brand, hærværk eller misbrug, erstattes af borgeren/grundejeren.

    Hvor der anvendes affaldssække til opsamling af papiraffald og papaffald ved sammenbyggede huse, leveres disse af renovatøren.

    §11.5 Kapacitet for beholdere

    Kommunalbestyrelsen afgør, om en beholder er overfyldt.

    Alle husstande skal som minimum have opsamlingsmateriel svarende til én 240 l rumopdelt beholder, fordelt 60 % volumen til papir og pap og 40 % volumen til glas og metal.

    Der er mulighed for at bestille en ekstra beholder uden omkostninger.

    Ved ejendomme med flere lejemål kan der etableres fællesløsninger med 240, 370 og 600 l beholdere til papir og pap.

    §11.6 Anbringelse af beholdere

    Borgeren/grundejeren skal placere opsamlingsmateriellet således, at det er arbejdsmiljømæssigt korrekt i henhold til bilag om adgangsforhold for standpladsafhentning.

    Nedgravede containere skal inden etablering godkendes af Provas. Nedgravede containere skal placeres så der kan ske tømning med kranbil. Der skal være tilstrækkelig frihøjde til tømningen.

    Om vinteren skal der været ryddet for sne og adgangsvejen må ikke være glat.

    Hvis der ikke er acceptable adgangsforhold, i forbindelse med tømning, skal beholderen køres frem til skel eller nærmeste farbare vej på tømmedagen.

    I tilfælde med vejrlig, hvor tilkørselsvejen ikke er farbar eller er spærret på grund af vejarbejde eller parkerede biler, så papiraffald ikke kan afhentes efter normal procedure, kan Haderslev Kommune beslutte at beholderen skal stilles ud til nærmeste farbare vej på tømningsdagen.

    Tømningsgebyret er uændret uanset ændring i afhentningsprocedure.

    I sommerhusområder skal borgere/grundejere med affaldsindsamling ved eget skel stille beholderen til skel eller til nærmeste farbare vej på tømningsdagen.

    §11.7 Anvendelse og fyldning af beholdere

    Der ydes ikke refusion for manglende tømninger.

    §11.8 Renholdelse af beholdere

    Det påhviler borgeren/grundejeren at renholde beholderen, så den er i forsvarligt hygiejnisk stand.

    §11.9 Afhentning af papiraffald

    Afhentning af papir foretages hver 4. uge. Indsamlingstidspunkter oplyses i en tømningskalender på Provas hjemmeside.

    Fællesløsninger kan tømmes hver uge, hver 14. dag, hver 4. uge eller hver 8. uge.

    §11.10 Øvrige ordninger

    Papiraffald kan afleveres på genbrugspladserne, jf. §21.

    Papiraffald kan afhentes af frivillige foreninger, jf. §28.

    §12.1 Hvad er papaffald

    Papaffald sorteres i overensstemmelse med sorteringskriterierne i bilag 6 til affaldsbekendtgørelsen.

    Eksempler på hvad papaffald er:

    • Papkasser
    • Indpakningspap
    • Bølgepap
    • Forskellige former for karton
    • Æggebakker
    • Papaffaldet skal være rent.

    Eksempler på hvad papaffald ikke er:

    • Pap med madrester for eksempel som pizzabakker
    • Mælkekartoner
    • Bøger
    • Aviser og papir
    • Pap der indeholder andet materiale

    §12.2 Hvem gælder ordningen for

    Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

    Ordningen gælder for sommerhuse, kolonihavehuse m.m. i kommunen.

    §12.3 Beskrivelse af ordningen

    Ordningen for papaffald er en indsamlingsordning i form af både en henteordning og en bringeordning. I henteordningen og fællesstationer indsamles pap og papir sammen, i bringeordningen skal pap og papir afleveres for sig.

    Papaffald indsamles i en delt eller udelt 240 l beholder hver 4. uge, som tømmes hos den enkelte husstand.

    Haderslev Kommune kan etablere andre løsninger:

    • Sækkeløsning ved ejendomme som har facade mod fortov, og hvor forholdene udelukker afhentning af beholder bag bygning, på grund af sammenbyggede huse
    • Fællesløsninger i sommerhusområder
    • Fællesløsninger i tættere bebyggelse uden for sommerhusområderne

    Såfremt der etableres fællesløsninger, udpeges hvilke husholdninger der knyttes til ordningen. Husholdningerne er herved forpligtiget til at anvende denne løsning.

    Indsamling af papaffald fra husholdninger må kun foretages af Provas, af en transportør på vegne af Provas eller af frivillige organisationer, jf. §28..

    §12.4 Beholdere

    Det påhviler borgeren og grundejeren at anskaffe/modtage og benytte de af kommunalbestyrelsen anviste beholdere til papaffald.

    Nedgravede containere ved private husstande eller etageboliger ejes og vedligeholdes af borgeren/grundejeren.

    Nedgravede containere ved fællesløsninger i sommerhusområder ejes og vedligeholdes af Provas.

    Beholdere og containere til pap ejes og vedligeholdes af Provas.

    Beholdere, som bortkommer, eller som beskadiges af andre årsager end almindeligt brug og slitage herunder ved brand, hærværk eller misbrug, erstattes af borgeren/grundejeren.

    Hvor der anvendes affaldssække til opsamling af papaffald og papiraffald ved sammenbyggede huse, leveres disse af renovatøren.

    §12.5 Kapacitet for beholdere

    Kommunalbestyrelsen afgør, om en beholder er overfyldt.

    Alle husstande skal som minimum have opsamlingsmateriel svarende til én 240 l rumopdelt beholder, fordelt 60 % volumen til papir og pap og 40 % volumen til glas og metal. Der er mulighed for at bestille en ekstra beholder uden omkostninger.

    Ved ejendomme med flere lejemål kan der etableres fællesløsninger med 240, 370 og 600 l beholdere til pap og papir.

    §12.6 Anbringelse af beholdere

    Borgeren/grundejeren skal placere opsamlingsmateriellet således, at det er arbejdsmiljømæssigt korrekt i henhold til bilag om adgangsforhold for standpladsafhentning.

    Nedgravede containere skal inden etablering godkendes af Provas. Nedgravede containere skal placeres så der kan ske tømning med kranbil. Der skal være tilstrækkelig frihøjde til tømningen.

    Om vinteren skal der være ryddet for sne og adgangsvejen må ikke være glat.

    Hvis der ikke er acceptable adgangsforhold, i forbindelse med tømning, skal beholderen køres frem til skel eller nærmest farbare vej tømmedagen.

    I tilfælde med vejrlig, hvor tilkørselsvejen ikke er farbar eller er spærret på grund af vejarbejde eller parkerede biler, så papaffald ikke kan afhentes efter normal procedure, kan Haderslev Kommune beslutte at beholderen skal stilles ud til nærmeste farbare vej på tømningsdagen.

    Tømningsgebyret er uændret uanset ændring i afhentningsprocedure.

    I sommerhusområder skal borgere/grundejere med affaldsindsamling ved eget skel stille beholderen til skel eller til nærmeste farbare vej på tømningsdagen.

    §12.7 Anvendelse og fyldning af beholdere

    Beholdere må ikke fyldes mere, end at låget kan lukkes tæt, og at affaldet ikke klemmes fast i beholderen.

    Der ydes ikke refusion for manglende tømninger.

    §12.8 Renholdelse af beholdere

    Det påhviler borgeren/grundejeren at renholde beholderen, så den er i forsvarligt hygiejnisk stand.

    §12.9 Afhentning af papaffald

    Afhentning af papaffald foretages hver 4. uge. Indsamlingstidspunkter oplyses i en tømningskalender på Provas hjemmeside.

    Fællesløsninger kan tømmes hver uge, hver 14. dag, hver 4. uge eller hver 8. uge.

    §12.10 Øvrige ordninger

    Papaffald kan afleveres på genbrugspladserne, jf. §21.

    Papaffald kan afhentes af frivillige foreninger, jf. §28.

    §13.1 Hvad er glasaffald

    Glasaffald sorteres i overensstemmelse med sorteringskriterierne i bilag 6 til affaldsbekendtgørelsen.

    Eksempler på hvad glasaffald er:

    • Vin- og spiritus flasker
    • Konservesglas
    • Dressing- og ketchupflasker
    • Husholdningsglas

    Glasaffaldet skal være skrabet rent.

    Eksempler på hvad glasaffald ikke er:

    • Porcelæn
    • Planglas
    • Keramik/stentøj
    • Elpærer
    • Ildfaste glasfade

    §13.2 Hvem gælder ordningen for

    Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

    Ordningen gælder for sommerhuse, kolonihavehuse m.m. i kommunen.

    §13.3 Beskrivelse af ordningen

    Ordningen for glasaffald er en indsamlingsordning i form af både en henteordning og en bringeordning. I henteordningen og fællesstationer indsamles glas og metal sammen, i bringeordningen skal glas og metal indsamles hver for sig.

    Glasaffald indsamles i en delt eller udelt 240 l beholder hver 4. uge, som tømmes hos den enkelte husstand.

    Haderslev Kommune kan etablere andre løsninger:

    • Sækkeløsning ved ejendomme som har facade mod fortov, og hvor forholdene udelukker afhentning af beholder bag bygning på grund af sammenbyggede huse.
    • Fællesløsninger i sommerhusområder.
    • Fællesløsninger i tættere bebyggelse uden for sommerhusområderne.

    Såfremt der etableres fællesløsninger, udpeges hvilke husholdninger der knyttes til ordningen. Husholdningerne er herved forpligtiget til at anvende denne løsning.

    Indsamling af glasaffald fra husholdninger må kun foretages af Provas, af en transportør på vegne af Provas eller af frivillige organisationer, jf. §28.

    §13.4 Beholdere

    Det påhviler borgeren og grundejeren at anskaffe/modtage og benytte de af kommunalbestyrelsen anviste beholdere til glasaffald.

    Nedgravede containere ved private husstande eller etageboliger ejes og vedligeholdes af borgeren/grundejeren.

    Nedgravede containere ved fællesløsninger i sommerhusområder ejes og vedligeholdes af Provas.

    Beholdere og containere til glasaffald ejes og vedligeholdes af Provas.

    Beholdere, som bortkommer, eller som beskadiges af andre årsager end almindeligt brug og slitage, herunder ved brand, hærværk eller misbrug, erstattes af borgeren/grundejeren.

    Hvor der anvendes affaldssække til opsamling af glasaffald  og metalaffald ved sammenbyggede huse, leveres disse af renovatøren.

    §13.5 Kapacitet for beholdere

    Kommunalbestyrelsen afgør, om en beholder er overfyldt.

    Alle husstande skal som minimum have opsamlingsmateriel svarende til én 240 l rumopdelt beholder, fordelt 40 % volumen til glas og metal og 60 % volumen til pap og papir. Der er mulighed for at bestille en ekstra beholder uden omkostninger.

    Ved ejendomme med flere lejemål kan der etableres fællesløsninger med 240 og 370 l beholdere til glas og metal.

    §13.6 Anbringelse af beholdere

    Borgeren/grundejeren skal placere opsamlingsmateriellet således, at det er arbejdsmiljømæssigt korrekt i henhold til bilag om adgangsforhold for standpladsafhentning.

    Nedgravede containere skal inden etablering godkendes af Provas. Nedgravede containere skal placeres så der kan ske tømning med kranbil. Der skal være tilstrækkelig frihøjde til tømningen.

    Om vinteren skal der være ryddet for sne og adgangsvejen må ikke være glat.

    Hvis der ikke er acceptable adgangsforhold, i forbindelse med tømning, skal beholderen køres frem til skel eller nærmest farbare vej tømmedagen.

    I tilfælde med vejrlig, hvor tilkørselsvejen ikke er farbar eller er spærret på grund af vejarbejde eller parkerede biler, så glasaffald ikke kan afhentes efter normal procedure, kan Haderslev Kommune beslutte at beholderen skal stilles ud til nærmeste farbare vej på tømningsdagen.


    Tømningsgebyret er uændret uanset ændring i afhentningsprocedure.

    I sommerhusområder skal borgere/grundejere med affaldsindsamling ved eget skel stille beholderen til skel eller til nærmeste farbare vej på tømningsdagen.

    §13.7 Anvendelse og fyldning af beholdere

    Beholdere må ikke fyldes mere, end at låget kan lukkes tæt, og at affaldet ikke klemmes fast i beholderen.

    Der ydes ikke refusion for manglende tømninger.

    §13.8 Renholdelse af beholdere

    Det påhviler borgeren/grundejeren at renholde beholderen, så den er i forsvarligt hygiejnisk stand.

    §13.9 Afhentning af glasemballageaffald

    Afhentning af glas foretages hver 4. uge. Indsamlingstidspunkter oplyses i en tømningskalender på Provas hjemmeside.

    Fællesløsninger kan tømmes hver uge, hver 14. dag, hver 4. uge eller hver 8. uge..

    §13.10 Øvrige ordninger

    Glasaffald kan afleveres på genbrugspladsen, jf. §21.

    Glasaffald kan afhentes af frivillige foreninger, jf. §28.

    §14.1 Hvas er genanvendeligt metalaffald

    Metalaffald sorteres i overensstemmelse med sorteringskriterierne i bilag 6 til affaldsbekendtgørelsen.

    Eksempler på hvad metalaffald er:

    • Alubakker- og låg
    • Aluholdere fra fyrfadslys
    • Dåser fra øl og læskedrikke
    • Konservesdåser af metal
    • Låg fra glaskonserves
    • Alufolie

    Det genanvendelige metalaffald skal være rengjort.

    Eksempler op hvad metalaffald ikke er:

    • Glasflasker
    • Spraydåser
    • Metal med elektronik eller batterier
    • Kaffekapsler med kaffe i
    • Grillpatroner
    • Metal med kemikalier
    • §14.2 Hvem gælder ordningen for
      Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

    Ordningen gælder for sommerhuse, kolonihavehuse m.m. i kommunen.

    §14.3 Beskrivelse af ordningen

    Ordningen for metalaffald er en indsamlingsordning i form af både en henteordning og en bringeordning. I henteordningen og fællesstationer indsamles metal og glas sammen, i bringeordningen skal glas og metal indsamles hver for sig.

    Metalaffald indsamles i en delt eller udelt 240 l beholder hver 4. uge, som tømmes hos den enkelte husstand.

    Haderslev Kommune kan etablere andre løsninger:

    • Sækkeløsning ved ejendomme som har facade mod fortov, og hvor forholdene udelukker afhentning af beholder bag bygning på grund af sammenbyggede huse.
    • Fællesløsninger i sommerhusområder.
    • Fællesløsninger i tættere bebyggelse uden for sommerhusområderne.

    Såfremt der etableres fællesløsninger, udpeges hvilke husholdninger der knyttes til ordningen. Husholdningerne er herved forpligtiget til at anvende denne løsning.

    Indsamling af metalaffald fra husholdninger må kun foretages af Provas, af en transportør på vegne af Provas eller af frivillige organisationer, jf. §28.

    §14.4 Beholdere

    Det påhviler borgeren og grundejeren at anskaffe/modtage og benytte de af kommunalbestyrelsen anviste beholdere til metalaffald.

    Nedgravede containere ved private husstande eller etageboliger ejes og vedligeholdes af borgeren/grundejeren.

    Nedgravede containere ved fællesløsninger i sommerhusområder ejes og vedligeholdes af Provas.

    Beholdere og containere til metal ejes og vedligeholdes af Provas.

    Beholdere, som bortkommer, eller som beskadiges af andre årsager end almindeligt brug og slitage, herunder ved brand, hærværk eller misbrug, erstattes af borgeren/grundejeren.

    Hvor der anvendes affaldssække til opsamling af metalaffald og glasaffald ved sammenbyggede huse, leveres disse til renovatøren.

    §14.5 Kapacitet for beholdere

    Kommunalbestyrelsen afgør, om en beholder er overfyldt.

    Alle husstande skal som minimum have opsamlingsmateriel svarende til én 240 l rumopdelt beholder, fordelt 40 % til metal og glas og 60 % volumen til papir og pap. Der er mulighed for at bestille en ekstra beholder uden omkostninger.

    Ved ejendomme med flere lejemål kan der etableres fællesløsninger med 240 og 370 l beholdere til metal og glas.

    §14.6 Anbringelse af beholdere

    Borgeren/grundejeren skal placere opsamlingsmateriellet således, at det er arbejdsmiljømæssigt korrekt i henhold til bilag om adgangsforhold for standpladsafhentning.

    Nedgravede containere skal inden etablering godkendes af Provas. Nedgravede containere skal placeres så der kan ske tømning med kranbil. Der skal være tilstrækkelig frihøjde til tømningen.

    Om vinteren skal der være ryddet for sne og adgangsvejen må ikke være glat.

    Hvis der ikke er acceptable adgangsforhold, i forbindelse med tømning, skal beholderen køres frem til skel eller nærmest farbare vej tømmedagen.

    I tilfælde med vejrlig, hvor tilkørselsvejen ikke er farbar eller er spærret på grund af vejarbejde eller parkerede biler, så metalaffald ikke kan afhentes efter normal procedure, kan Haderslev Kommune beslutte at beholderen skal stilles ud til nærmeste farbare vej på tømningsdagen.

    Tømningsgebyret er uændret uanset ændring i afhentningsprocedure.

    I sommerhusområder skal borgere/grundejere med affaldsindsamling ved eget skel stille beholderen til skel eller til nærmeste farbare vej på tømningsdagen.

    §14.7 Anvendelse og fyldning af beholdere

    Der ydes ikke refusion for manglende tømninger.

    §14.8 Renholdelse af beholdere

    Det påhviler borgeren/grundejeren at renholde beholderen, så den er i forsvarligt hygiejnisk stand.

    §14.9 Afhentning af metalaffald

    Afhentning af metalaffald foretages hver 4. uge. Indsamlingstidspunkter oplyses i en tømningskalender på Provas hjemmeside.

    Fællesløsninger kan tømmes hver uge, hver 14. dag, hver 4. uge eller hver 8. uge.

    §14.10 Øvrige ordninger

    Metalaffald kan afleveres på genbrugspladserne, jf. §21.

    Metalaffald kan afhentes af frivillige foreninger, jf. §28.

    §15.1 Hvad er  plastaffald

    Plastaffald sorteres i overensstemmelse med sorteringskriterierne i bilag 6 til affaldsbekendtgørelsen.

    Eksempler på hvad plastaffald er:

    • Plastdunke og -flasker
    • Plastposer
    • Plastfolie
    • Plastdunke til eddike, rengørings-, opvaske-, skylle- og vaskemidler
    • Øvrige plastfraktioner der kan genanvendes

    Plastaffaldet skal være tømt og skrabet rent.

    Eksempler på hvad plastaffald ikke er:

    • Flamingo
    • Gummistøvler
    • Regntøj
    • Tagrender og nedløbsrør
    • PVC

    §15.2 Hvem gælder ordningen for

    Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

    Ordningen gælder for sommerhuse, kolonihavehuse m.m. i kommunen.

    §15.3 Beskrivelse af ordningen

    Ordningen for plastaffald er en indsamlingsordning i form af både en henteordning og en bringeordning. I henteordningen og fællesstationer blandes hård og blødt plast, i bringeordningen skal plast sorteres i henholdsvis blød og hård plast.

    Plastaffald indsamles i en delt eller udelt 240 l beholder hver 4. uge, som tømmes hos den enkelte husstand.

    Haderslev Kommune kan etablere andre løsninger:

    • Sækkeløsning ved ejendomme som har facade mod fortov, og hvor forholdene
      udelukker afhentning af beholder bag bygning, på grund af sammenbyggede huse
    • Fællesløsninger i sommerhusområder
    • Fællesløsninger i tættere bebyggelse uden for sommerhusområderne.

    Såfremt der etableres fællesløsninger, udpeges hvilke husholdninger der knyttes til ordningen. Husholdningerne er herved forpligtiget til at anvende denne løsning.

    Indsamling af plastaffald fra husholdninger må kun foretages af Provas, af en transportør på vegne af Provas eller af frivillige organisationer, jf. §28.

    §15.4 Beholdere

    Det påhviler borgeren og grundejeren at anskaffe/modtage og benytte de af kommunalbestyrelsen anviste beholdere til plastaffald.

    Nedgravede containere ved private husstande eller etageboliger ejes og vedligeholdes af borgeren/grundejeren.

    Nedgravede containere ved fællesløsninger i sommerhusområder ejes og vedligeholdes af Provas.

    Beholdere og containere til plastaffald ejes og vedligeholdes af Provas.

    Beholdere, som bortkommer, eller som beskadiges af andre årsager end almindeligt brug og slitage, herunder ved brand, hærværk eller misbrug, erstattes af borgeren/grundejeren.

    Hvor der anvendes affaldssække til opsamling af plastaffald ved sammenbyggede huse, leveres disse af renovatøren.

    §15.5 Kapacitet for beholdere

    Kommunalbestyrelsen afgør, om en beholder er overfyldt.

    Alle husstande skal som minimum have opsamlingsmateriel svarende til én 240 l rumopdelt beholder, fordelt 60 % volumen til plastaffald og 40 % volumen til mad- og drikkekartonaffald. Der er mulighed for at bestille en ekstra beholder uden omkostninger.

    Ved ejendomme med flere lejemål kan der etableres fællesløsninger med 240, 370 og 600 l beholdere til plastaffald.

    §15.6 Anbringelse af beholdere

    Borgeren/grundejeren skal placere opsamlingsmateriellet således, at det er arbejdsmiljømæssigt korrekt i henhold til bilag om adgangsforhold for standpladsafhentning.

    Nedgravede containere skal inden etablering godkendes af Provas. Nedgravede containere skal placeres så der kan ske tømning med kranbil. Der skal være tilstrækkelig frihøjde til tømningen.

    Om vinteren skal der være ryddet for sne og adgangsvejen må ikke være glat.

    Hvis der ikke er acceptable adgangsforhold, i forbindelse med tømning, skal beholderen køres frem til skel eller nærmest farbare vej tømmedagen.

    I tilfælde med vejrlig, hvor tilkørselsvejen ikke er farbar eller er spærret på grund af vejarbejde eller parkerede biler, så plastaffald ikke kan afhentes efter normal procedure, kan Haderslev Kommune beslutte at beholderen skal stilles ud til nærmeste farbare vej på tømningsdagen.

    Tømningsgebyret er uændret uanset ændring i afhentningsprocedure.

    I sommerhusområder skal borgere/grundejere med affaldsindsamling ved eget skel stille beholderen til skel eller til nærmeste farbare vej på tømningsdagen.

    §15.7 Anvendelse og fyldning af beholdere

    Beholdere må ikke fyldes mere, end at låget kan lukkes tæt, og at affaldet ikke klemmes fast i beholderen.

    Der ydes ikke refusion for manglende tømninger.

    §15.8 Renholdelse af beholdere

    Det påhviler borgeren/grundejeren at renholde beholderen, så den er i forsvarligt hygiejnisk stand.

    §15.9 Afhentning af  plastaffald

    Afhentning af plastaffald foretages hver 4. uge. Indsamlingstidspunkter oplyses i en tømningskalender på Provas hjemmeside.

    Fællesløsninger kan tømmes hver uge, hver 14. dag, hver 4. uge eller hver 8. uge.

    §15.10 Øvrige ordninger

    Genanvendeligt plastaffald kan afleveres på genbrugspladsen, jf. §21.

    Plastaffald kan afhentes af frivillige foreninger, jf. §28.

    §16.1 Hvad er mad- og drikkekartonaffald

    Mad- og drikkekartonaffald sorteres i overensstemmelse med sorteringskriterierne i bilag 6 til affaldsbekendtgørelsen.

    Eksempler på hvad mad- og drikkekartonaffald er:

    • Mælke-, fløde- og yoghurtkartoner
    • Kartoner til drikkevarer såsom juice og saft
    • Kartoner til madvarer såsom flåede tomater og bønner

    Mad- og drikkartonaffald skal være tømt og skrabet rent.

    Eksempler på hvad mad- og drikkekartonaffald ikke er:

    Pizzabakker
    Papkrus og andet plastbelagt pap
    Chips- og kaffeposer
    Paptallerkener

    §16.2 Hvem gælder ordningen for

    Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

    Ordningen gælder for sommerhuse, kolonihavehuse m.m. i kommunen.

    §16.3 Beskrivelse af ordningen

    Ordningen for mad- og drikkekartonaffald er en indsamlingsordning i form af både en henteordning og en bringeordning.

    Mad- og drikkekartonaffald indsamles i en delt eller udelt 240 l beholder hver 4. uge, som tømmes hos den enkelte husstand.

    Haderslev Kommune kan etablere andre løsninger:

    • Sækkeløsninger ved ejendomme som har facade mod fortov, og hvor forholdene udelukker afhentning af beholder bag bygning, på grund af sammenbyggede huse
    • Fællesløsninger i sommerhusområder
    • Fællesløsninger i tættere bebyggelser uden for sommerhusområderne.

    Såfremt der etableres fællesløsninger, udpeges hvilke husholdninger der knyttes til ordningen. Husholdningerne er herved forpligtiget til at anvende denne løsning.

    Indsamling af mad- og drikkekartonaffald fra husholdninger må kun foretages af Provas, af en transportør på vegne af Provas eller af frivillige organisationer, jf. §28.

    §16.4 Beholdere

    Det påhviler borgeren og grundejeren at anskaffe/modtage og benytte de af kommunalbestyrelsen anviste beholdere til mad- og drikkekartonaffald.

    Nedgravede containere ved private husstande eller etageboliger ejes og vedligeholdes af borgeren/grundejeren.

    Nedgravede containere ved fællesløsninger i sommerhusområder ejes og vedligeholdes af Provas.

    Beholdere og containere til mad- og drikkekartonaffald ejes og vedligeholdes af Provas.

    Beholdere, som bortkommer, eller som beskadiges af andre årsager end almindeligt brug og slitage, herunder ved brand, hærværk eller misbrug, erstattes af borgeren/grundejeren.

    Hvor der anvendes affaldssække til opsamling af mad- og drikkekartonaffald ved sammenbyggede huse, leveres disse af renovatøren.

    §16.5 Kapacitet for beholdere

    Kommunalbestyrelsen afgør, om en beholder er overfyldt.

    Alle husstande skal som minimum have opsamlingsmateriel svarende til én 240 l rumopdelt beholder, fordelt 40 % volumen til mad- og drikkekartonaffald og 60 % volumen til plastaffald. Der er mulighed for at bestille en ekstra beholder uden omkostninger. Ved ejendomme med flere lejemål kan der etableres fællesløsninger med 240 og 370 l beholdere til mad- og drikkekartonaffald.

    §16.6 Anbringelse af beholdere

    Borgeren/grundejeren skal placere opsamlingsmateriellet således, at det er arbejdsmiljømæssigt korrekt i henhold til bilag om adgangsforhold for standpladsafhentning.

    Nedgravede containere skal inden etablering godkendes af Provas. Nedgravede containere skal placeres så der kan ske tømning med kranbil. Der skal være tilstrækkelig frihøjde til tømningen.

    Om vinteren skal der være ryddet for sne og adgangsvejen må ikke være glat.

    Hvis der ikke er acceptable adgangsforhold, i forbindelse med tømning, skal beholderen køres frem til skel eller nærmest farbare vej tømmedagen.

    I tilfælde med vejrlig, hvor tilkørselsvejen ikke er farbar eller er spærret på grund af vejarbejde eller parkerede biler, så mad- og drikkekartonaffald ikke kan afhentes efter normal procedure, kan Haderslev Kommune beslutte at beholderen skal stilles ud til nærmeste farbare vej på tømningsdagen.

    Tømningsgebyret er uændret uanset ændring i afhentningsprocedure.

    I sommerhusområder skal borgere/grundejere med affaldsindsamling ved eget skel stille beholderen til skel eller til nærmeste farbare vej på tømningsdagen.

    §16.7 Anvendelse og fyldning af beholdere

    Beholdere må ikke fyldes mere, end at låget kan lukkes tæt, og at affaldet ikke klemmes fast i beholderen.

    Der ydes ikke refusion for manglende tømninger.

    §16.8 Renholdelse af beholdere

    Det påhviler borgeren/grundejeren at renholde beholderen, så den er i forsvarligt hygiejnisk stand.

    §16.9 Afhentning af mad- og drikkekartonaffald

    Afhentning af mad- og drikkekartonaffald foretages hver 4. uge. Indsamlingstidspunkter oplyses i en tømningskalender på Provas hjemmeside.

    Fællesløsninger kan tømmes hver uge, hver 14. dag, hver 4  uge eller hver 8. uge.

    §16.10 Øvrige ordninger

    Mad- og drikkekartonaffald kan afleveres på genbrugspladsen, jf. §21.

    Mad- og drikkekartonaffald kan afhentes af frivillige foreninger, jf. §28.

    §17.1 Hvad er farligt affald

    Farligt affald sorteres i overensstemmelse med sorteringskriterierne i bilag 6 til affaldsbekendtgørelsen.

    Farligt affald defineres ligeledes som i bilag om listen over affald (EAK-koder), og som udviser egenskaber som er angivet i affaldsbekendtgørelsens bilag om farligt affald.

    Eksempler på hvad farligt affald er:

    • Olierester
    • Maling, træbeskyttelse, lim, lak
    • Rengøringsmidler
    • Batterier og akkumulatorer
    • Bilplejemidler
    • Lightere
    • Gift, bekæmpelsesmidler
    • Kemikalier, syrer og baser
    • Spraydåser
    • Kosmetik, parfume og kropsplejemidler

    Eksempler på farligt affald, som kun må afleveres på genbrugspladsen:

    • Selvantændelige klude og væsker
    • Ikke affyret fyrværkeri
    • Trykflasker
    • §17.2 Hvem gælder ordningen for

    Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

    Ordningen gælder for sommerhuse, kolonihavehuse m.m. i kommunen.

    §17.3 Beskrivelse af ordningen
    Ordningen for farligt affald er en indsamlingsordning i form af både en henteordning og en bringeordning. Dog kan sommerhuse, kolonihavehuse m.m. kun benytte sig af bringeordningen. Problemaffald, herunder farligt affald, kan afleveres i kassen til problemaffald, som indsamles i forbindelse med indsamlingen af madaffald, jf. §10, og restaffald, jf. §19, de genanvendelige affaldstyper, jf. §11-16 eller afleveres på genbrugspladsen, jf. §21.

    Farligt affald skal håndteres miljømæssigt forsvarligt og må ikke hældes i kloakken, brændes eller bortskaffes via restaffaldet.

    §17.4 Beholdere

    Det påhviler borgeren og grundejeren at anskaffe/modtage og benytte de af kommunalbestyrelsen anviste beholdere til farligt affald.

    Kassen til problemaffald ejes af Provas.

    §17.5 Kapacitet for beholdere

    Kommunalbestyrelsen afgør, om en beholder er overfyldt.

    Borgere og grundejere får udleveret en kasse til problemaffald på 21 l.

    §17.6 Anbringelse af beholdere

    På tømningsdagen af enten restaffald og madaffald eller de genanvendelige affaldstyper, stilles kassen til problemaffald på låget af en af affaldsbeholderne.

    §17.7 Anvendelse og fyldning af beholdere

    Beholdere må ikke fyldes mere, end at låget kan lukkes tæt, og at affaldet ikke klemmes fast i beholderen.

    Kassen til problemaffald skal fores med den udleverede plastpose, inden affaldet lægges i.

    Affaldet skal afleveres i tæt lukket emballage og så vidt muligt i originalemballagen. Hvis der anvendes en anden emballage, skal de forsynes med en mærkat, der tydeligt angiver indholdet.

    Når kassen er fyldt, lukkes plastposen og låget sættes på. Kassen må højst veje 4 kg.

    §17.8 Renholdelse af beholdere

    Det påhviler borgeren/grundejeren at renholde kassen, så den er i forsvarligt hygiejnisk stand.

    §17.9 Afhentning af farligt affald

    Kassen til problemaffald stilles på låget af opsamlingsmateriellet til mad- og restaffald eller opsamlingsmateriellet til genbrug på tømningsdagen. Kassen til problemaffald afhentes samtidig med mad- og restaffald og genbrug.

    Såfremt der ikke er plads på bilen, vil der blive lagt en seddel med besked om, at kassen vil blive taget med ved næste ordinære tømning.

    §17.10 Øvrige ordninger

    Kassen til problemaffald og farligt affald i øvrigt kan afleveres på genbrugspladsen, jf. 21.

    §18.1 Hvad er tekstilaffald

    Tekstilaffald sorteres i overensstemmelse med sorteringskriterierne i bilag 6 til affaldsbekendtgørelsen.

    Tekstilaffald er tekstiler som er for ødelagte til at kan gives videre. Det vil sige tøj og tekstiler, som er hullet, slidt eller plettet.

    Tekstilaffald skal afleveres rent og tørt og uden kemikalie-, maling- og olierester.

    Tekstilaffald gælder ikke sko, bælter og tasker.

    §18.2 Hvem gælder ordningen for

    Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

    §18.3 Beskrivelse af ordningen

    Ordningen for tekstilaffald er en indsamlingsordning i form af en bringeordning, hvor borgere og grundejere skal aflevere tekstilaffald på genbrugspladserne, jf. §21.

    §18.4 Beholdere

    Det påhviler borgeren og grundejeren at anskaffe/modtage og benytte de af kommunalbestyrelsen anviste beholdere til tekstilaffald.

    Ordningen for tekstilaffald er endnu ikke implementeret, som henteordning.

    §18.5 Kapacitet for beholdere

    Kommunalbestyrelsen afgør, om en beholder er overfyldt.

    Ordningen for tekstilaffald er endnu ikke implementeret, som henteordning.

    §18.6 Anbringelse af beholdere

    Ordningen for tekstilaffald er endnu ikke implementeret, som henteordning.

    §18.7 Anvendelse og fyldning af beholdere

    Ordningen for tekstilaffald er endnu ikke implementeret, som henteordning.

    §18.8 Renholdelse af beholdere

    Ordningen for tekstilaffald er endnu ikke implementeret, som henteordning.

    §18.9 Afhentning af tekstilaffald

    Ordningen for tekstilaffald er endnu ikke implementeret, som henteordning.

    §19.1 Hvad er restaffald

    Restaffald sorteres i overensstemmelse med sorteringskriterierne i affaldsbekendtgørelsen.

    Eksempler på hvad restaffald kan indeholde:

    • Til restaffald sorteres affald, som ikke er omfattet af andre etableret indsamlings- eller anvisningsordninger. Det vil sige affald som ikke er genanvendeligt, ikke er farligt eller ikke er omfattet af en ordning med producentansvar og som produceres i en almindelig husholdning.

    §19.2 Hvem gælder ordningen for

    Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

    Ordningen gælder for sommerhuse, kolonihavehuse m.m. i kommunen.

    §19.3 Beskrivelse af ordningen

    Ordningen for restaffald er en indsamlingsordning i form af en henteordning, hvor borgere og grundejere får afhentet deres restaffald på adressen.

    Indsamling af restaffald fra husholdninger må kun foretages af Provas eller af en transportør på vegne af Provas.

    Haderslev Kommune kan etablere andre løsninger:

    • Sækkeløsning ved ejendomme som har facade mod fortov, og hvor forholdene udelukker afhentning af beholder bag bygning, på grund af sammenbyggede huse
    • Fællesløsninger i sommerhusområder
    • Fællesløsninger i tættere bebyggelse uden for sommerhusområderne.

    Såfremt der etableres fællesløsninger, udpeges der hvilke husholdninger der er knyttet til ordningen. Husholdningerne er herved forpligtiget til at anvende denne løsning.

    Sommerhusområder kan tilvælge tømninger ved sommerhuset, dog skal der stadig betales for fællesløsningen.

    §19.4 Beholdere

    Det påhviler borgeren og grundejeren at anskaffe/modtage og benytte de af kommunalbestyrelsen anviste beholdere til restaffald.

    Hvor der anvendes affaldssække til opsamling af madaffald ved sammenbyggede huse, leveres disse af renovatøren.

    Beholdere og containere til restaffald ejes og vedligeholdes af Provas.

    Nedgravede containere ved private husstande eller etageboliger ejes og vedligeholdes af borgeren/grundejeren. Nedgravede containere ved fællesløsninger i sommerhusområder ejes og vedligeholdes af Provas.

    Beholdere, som bortkommer, eller som beskadiges af andre årsager end almindeligt brug og slitage, herunder ved brand, hærværk eller misbrug, erstattes af borgeren/grundejeren.

    §19.5 Kapacitet for beholdere

    Kommunalbestyrelsen afgør, om en beholder er overfyldt.

    Alle husstande skal som minimum have opsamlingsmateriel svarende til én 240 l rumopdelt beholder, fordelt med 60 % af volumen til restaffald og 40 % af volumen til madaffald.

    Enhver husstand eller grundejer skal have tilstrækk lig kapacitet til den mængde affald der produceres i husstanden.

    Beholder til restaffald kan være 240, 370 eller 660 l. Beholderne på 240 l og 370 l kan være delt eller udelt. I sommerhusområder, hvor borger/grundejer har affaldsindsamling ved eget skel tildeles der ikke 660 l.

    Hvis man undtagelsesvis, har for meget affald kan borgeren/grundejeren rekvirere ekstra tømning af restaffald hos Provas mod særskilt betaling i henhold til gældende gebyrblad.

    Køb af ekstra sække til restaffald købes via Provas. Sækken stilles ved siden af det øvrige affald på tømningsdagen. Sække med ekstra affald må maksimalt kunne rumme 110 l og må kun være 3/4 fyldt. Sækken skal kunne afhentes uden at gå i stykker og må maksimalt veje 10 kg.

    §19.6 Anbringelse af beholdere

    Borgeren/grundejeren skal placere opsamlingsmateriellet således, at det er arbejdsmiljømæssigt korrekt i henhold til bilag om adgangsforhold for standpladsafhentning.

    Nedgravede containere skal inden etablering godkendes af Provas. Nedgravede containere skal placeres så der kan ske tømning med kranbil. Der skal være tilstrækkelig frihøjde til tømningen.

    Om vinteren skal der være ryddet for sne og adgangsvejen må ikke være glat.

    Hvis der ikke er acceptable adgangsforhold, i forbindelse med tømning, skal beholder køres frem til skel eller nærmest farbare vej på tømmedagen.

    I tilfælde med vejrlig, hvor tilkørselsvejen ikke er farbar eller er spærret på grund af vejarbejde eller parkerede biler, så restaffald ikke kan afhentes efter normal procedure, kan Haderslev Kommune beslutte at materiellet skal stilles ud til nærmeste farbare vej på tømningsdagen.

    Tømningsgebyret er uændret uanset ændringer i afhentningsprocedure.

    I sommerhusområder skal beholderen stilles i skel eller til nærmeste farbare vej på tømningsdagen.

    §19.7 Anvendelse og fyldning af beholdere

    Beholdere må ikke fyldes mere, end at låget kan lukkes tæt, og at affaldet ikke klemmes fast i beholderen.

    Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan Haderslev Kommune vælge at give et påbud.

    Borgere og grundejere har pligt til at frasortere genanvendelige fraktioner jf. §11-16, 18 og farligt affald jf. § 17.

    De udleverede beholdere og containere må kun anvendes til restaffald.

    Restaffald skal lægges i lukkede poser, inden det anbringes i beholderen.

    Opbevaring af affald må ikke medføre forurening eller uhygiejniske forhold på ejendommen eller naboejendomme. Ligeledes må opbevaringen ikke give mulighed for tilhold af skadedyr.

    §19.8 Renholdelse af beholdere

    Det påhviler borgeren/grundejeren at renholde beholderen, så den er i forsvarligt hygiejnisk stand.

    §19.9 Afhentning af restaffald

    Restaffald i beholdere, containere og nedgravede containere tømmes hver 14. dag på en fast ugedag. Ordinær tømningsfrekvens kan fraviges i forbindelse med helligdage på grund af vejrlig.

    Nedgravede fællesløsninger i sommerhusområder tømmes efter behov.

    I sommerhusområder kan borger/grundejer med affaldsindsamling ved eget skel tilvælge ugentlig tømning i perioden fra ugen før påske til uge 43.

    Kalender med sommerhustømninger findes på Provas hjemmeside.

    §20.1 Hvad er haveaffald

    Haveaffald er organisk affald, som naturligt fremkommer ved havearbejde i private haver.

    Eksempler på hvad haveaffald er:

    • Grene
    • Blade
    • Græs
    • Buske
    • Ukrudt
    • Rødder


    Eksempler på hvad haveaffald ikke er:

    • Invasive arter såsom kæmpe bjørneklo og kæmpe pileurt
    • Sten
    • Køkkenaffald

    §20.2 Hvem gælder ordningen for

    Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i  kommunen.

    §20.3 Beskrivelse af ordningen

    Ordningen for haveaffald er en indsamlingsordning i form af en bringeordning, hvor borgere og grundejere skal aflevere  haveaffald på genbrugspladserne, jf. §21.

    Borgere og grundejere må afbrænde haveaffald til Sankt Hans aften.

    Borgeren og grundejeren kan kompostere haveaffaldet på den matrikel, hvor husholdningen er beliggende.

    Kommunalbestyrelsen har etableret adgang til genbrugsplads(-er) til modtagelse af affald.

    §21.1 Hvem gælder ordningen for

    Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i Haderslev Kommune, herunder kolonihave- og sommerhusejere.

    §21.2 Adgang til genbrugsplads[-en eller -erne]

    Ordensreglementet for genbrugsplads[-en eller -erne] skal følges.

    Køretøjer med tilhørende trailer, med en totalvægt på maksimalt 3.500 kg, har adgang til genbrugspladserne.

    §21.3 Sortering på genbrugsplads[-en eller -erne]

    Ved emballering af affald, der afleveres på genbrugsplads[- n eller -erne], skal der efter affaldsbekendtgørelsen anvendes klare plastsække. Dette for at indholdet tydeligt kan ses af personalet på genbrugsplads[-en eller -erne].

    På genbrugsplads[-en eller –erne] kan borgeren og grundejeren aflevere alle former for sorteret affald fra borgeren og grundejeren.

    Affaldet skal sorteres efter affaldsfraktioner og placeres i de anviste containere/båse på genbrugsplads[-en eller -erne]. Anvisninger fra pladspersonalet skal følges.

    Borgere og grundejere skal selv medbringe redskaber til brug ved aflæsning af det medbragte affald.

    Affaldet skal skilles ad, i rene fraktioner svarende til de enkelte containeres indhold. Sorteringsvejledning fremgår på Provas hjemmeside.

    Affaldssortering skal prioriteres således så meget affald som muligt kan genbruges direkte eller genanvendes jf. affaldshierarkiet.

    Farligt affald skal afleveres i forsvarligt lukkede emballager, så vidt muligt original emballage eller med oplysning af indhold.

    Hvis der placeres affald i forkerte containere, kan Provas opkræve et sorteringsgebyr. Gebyret fremgår af takstbladet.

    Madaffald, jf. §10, restaffald, jf. §19, og asbestholdige materialer, jf. §27, er undtaget som fraktioner på genbrugspladserne, og skal bortskaffes på anden vis.

    §22.1 Hvad er PVC-affald

    PVC-affald er affald af produkter, der er lavet af plastmaterialet polyvinylchlorid.

    Produkterne er typisk mærket i bunden med PVC eller tallet 3.

    PVC-affald omfatter to fraktioner - genanvendeligt PVC og ikke-genanvendeligt PVC.

    Genanvendeligt PVC kan for eksempel omfatte:

    • Tagrender, nedløbsrør, brønde og fittings
    • Profiler, vinduer og døre
    • Trapezplader
    • Elektrikerrør og kabelbakker af plast
    • Isolering på kabler og ledninger
    • Havemøbler
    • Spande, dunke og kasser


    Ikke genanvendeligt PVC kan for eksempel omfatte:

    • Legetøj
    • Presenninger
    • Persienner
    • Grammofonplader
    • Toiletsæder
    • Tagfolier
    • Haveslanger'
    • Altankasser
    • Telte
    • Gummistøvler og regntøj
    • Oppustelige badedyr

    §22.2 Hvem gælder ordningen for

    Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

    §22.3 Beskrivelse af ordningen

    Ordningen for PVC-affald er en indsamlingsordning i form af en bringeordning, hvor borgere og grundejere skal aflevere PVC-affald på genbrugspladserne, jf. §21.

    PVC-affald skal frasorteres det øvrige affald hos den enkelte husstand og afleveres i de rette containere på genbrugspladsen.

    §23.1 Hvad er imprægneret træ

    Imprægneret træ er kasseret træ, der er behandlet med forskellige træbeskyttelsesmidler.

    Imprægneret træ kan for eksempel omfatte:

    Trykimprægneret træ: træet får en grønlig farve på grund af imprægnering med metallerne arsen, krom og kobber, som oftest benyttes til byggematerialer, stolper, havehegn, sandkasser m.m.
    Kresotbehandlet træ: træet får en sort/mørk farve på grund af imprægnering med tjærestoffet kreosot, som ofte benyttes til jernbanesveller, telefonmaster m.m.

    §23.2 Hvem gælder ordningen for

    Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

    §23.3 Beskrivelse af ordningen

    Imprægneret træ skal udsorteres med henblik på behandling.

    Ordningen for imprægneret er en indsamlingsordning i form af en bringeordning, hvor borgere og grundejere skal aflevere imprægneret træ på genbrugspladserne, jf. §21.

    Imprægneret træ skal frasorteres det øvrige affald hos den enkelte husstand og afleveres i den anviste container på genbrugspladsen.

    §24.1 Hvad er WEEE

    WEEE er affald af elektrisk og elektronisk udstyr og er defineret i elektronikaffaldsbekendtgørelsen.

    §24.2 Hvem gælder ordningen for

    Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

    §24.3 Beskrivelse af ordningen

    WEEE skal udsorteres med henblik på genanvendelse og afleveres til den kommunale ordning.

    Enhver kan dog aflevere WEEE til forhandlere, der markedsfører sådant udstyr, og som tilbyder at modtage affaldet.

    Ordningen for WEEE er en indsamlingsordning i form af både en henteordning og en bringeordning.

    WEEE kan afleveres i kassen til problemaffald, jf. §17 eller afleveres på genbrugspladserne, jf. §21. I kassen til problemaffald kan der dog kun afleveres småt udstyr som fysisk kan være i kassen.

    WEEE skal udsorteres i følgende fraktioner:

    • Store husholdningsapparater
    • Fotovoltaiske paneler
    • Kølemøbler
    • Små husholdningsapparater
    • Småt it-udstyr
    • Skærme og monitorer
    • Lyskilder

    §25.1 Hvad er bærbare batterier og akkumulatorer

    Bærbare batterier og akkumulatorer er efter  batteribekendtgørelsen defineret som ethvert batteri eller knapcellebatteri eller enhver batteripakke eller akkumulator, der er forseglet, kan være håndholdt, og ikke er et industribatteri eller en industriakkumulator eller et bilbatteri eller en bilakkumulator.

    Bærebare batterier og akkumulatorer kan for eksempel omfatte:

    • Brunstens- og alkalinebatterier (fra legetøj, lommelygter, radioer o.lign.)
    • Knapcellebatterier (fra ure, høreapparater, småt legetøj, lommeregnere o.lign.)
    • Lithium (fra kameraer og småelektronik)
      Ni-Cd og NiMH (genopladelige batterier, til mobiltelefoner, el-værktøj, videokameraer
      o.lign.)
    • Øvrige genopladelige batterier

    §25.2 Hvem gælder ordningen for

    Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

    §25.3 Beskrivelse af ordningen

    Ordningen for udtjente bærbare batterier og akkumulatorer er en indsamlingsordning i form af både en henteordning og en bringeordning.

    Udtjente bærbare batterier og akkumulatorer kan afleveres i kassen til problemaffald jf. §17 eller afleveres på genbrugspladsen, jf. §21. Store akkumulatorer såsom bilbatterier afleveres på kun på genbrugspladsen.

    §25.4 Beholdere

    Udtjente bærbare batterier og akkumulatorer kan anbringes den udleverede BatteriCube af pap, inden de lægges i kassen til problemaffald eller afleveres på genbrugspladsen.

    §26.1 Hvad er bygge- og anlægsaffald

    Bygge- og anlægsaffald er affald beskrevet ved EAK-kode 17 i affaldsbekendtgørelsens bilag om listen over affald (EAK-koder).

    Bygge- og anlægsaffald omfatter affald fra nedrivningsarbejder, renoveringsarbejder og vedligeholdsarbejder af bygninger eller anlæg.

    Uforurenet bygge- og anlægsaffald kan eksempelvis være uglaseret tegl, uforurenet beton og blandinger heraf.

    Forurenet farligt bygge- og anlægsaffald kan være ovenstående materialer forurenet med bly, PCB, asbest eller andre problematiske stoffer.

    §26.2 Hvem gælder ordningen for

    Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

    §26.3 Beskrivelse af ordningen

    Indsamlingsordning for uforurenet bygge- og anlægsaffald fra husholdninger er tilrettelagt som en bringeordning, jf. §21.

    Ordning for forurenet og farligt bygge- og anlægsaffald er en anvisningsordning.

    Borgere og grundejere i Haderslev Kommune er forpligtiget til at undersøge deres bygninger for problematiske stoffer inden nedrivning og/eller renoveringer i henhold til gældende affaldsbekendtgørelse. På baggrund af resultatet af screeningen foretages en kortlægning, i form af analyser, af  bygningen eller anlægget eller berørte dele heraf, som kan indeholde problematiske stoffer, for eksempel PCB, klorparaffiner, PAHer asbest og tungmetaller.

    Bygge- og anlægsaffald fra nedrivninger og renoveringer skal anmeldes til kommunen på www.bygningsaffald.dk senest 14 dage før arbejdet påbegyndes, det vil sige:

    • Nedrivningsarbejder, renoveringsarbejder og vedligeholdelsesarbejder af bygninger eller anlæg eller dele heraf, som frembringer mere end 1 ton affald.
    • Udskiftning af termoruder, der kan være fremstillet i perioden 1950 til udgangen af 1977.

    Anvisning af bygge- og anlægsaffald sker jf. den godkendte anmeldelse:

    • Forbrændingsegnet byggeaffald anvises til almindelig forbrænding
    • Deponeringsegnet byggeaffald anvises til Deponi Syd
    • Farligt byggeaffald anvises til destruktion hos Fortum Waste Solution

    §27.1 Hvad er asbestaffald

    Asbest og asbestholdige materialer indeholder støv og fibre, der er sundhedsfarlige.

    Asbest er brugt i byggematerialer, blandt andet som klæb under gulve, fliser og klinker, som loftsplader, tagplader og isoleringsmateriale til for eksempel teknisk isolering af rør.

    Ved tvivl om affald indeholder asbest, skal der rekvireres analyser af affaldet. Ved tvivl træffer Haderslev Kommune afgørelsen.

    §27.2 Hvem gælder ordningen for

    Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

    §27.3 Beskrivelse af ordningen

    Ordningen for asbestaffald er en indsamlingsordning i form af en henteordning, hvor borgere og grundejere kan få hentet asbestaffald ved adressen. Asbestaffaldet skal være emballeret i asbestsække, som bestilles ved Provas og afhentes på genbrugspladserne

    Asbestaffald skal anmeldes til kommunen uanset mængder og type i henhold til anmelderreglerne i §26.

    §27.4 Beholdere

    Det er muligt at bestille to typer asbestsække:

    • En stor asbestsæk kan indeholde ca. 1 tons asbest svarende til 50 hele eternitplader.
    • En lille asbestsæk må maksimalt indeholde 200 kg asbest svarende til 10 hele
      asbestplader.

    §27.5 Anbringelse af beholdere

    Asbestsækkene placeres på et plant underlag maks. 5 meter fra fast kørevej og med løfteøjer vendt mod himlen.

    Der skal være en frihøjde på min. 8 meter, i forhold til f.eks. træer og lygtepæle, og 2 meter frirum rundt om asbestsækken. Den faste kørevej skal være min. 3,6 meter, have en frihøjde på 4 meter og kunne holde til en kranbil.

    §28.1 Hvad er frivillige foreningers indsamling af genanvendeligt husholdningsaffald

    Kun almennyttige frivillige foreninger hjemhørende i Haderslev Kommune, der har indgået en aftale med Haderslev Kommune må indsamle genanvendeligt affald fra husholdninger.

    Ved genanvendeligt affald forstås for eksempel:

    • Aviser og papir
    • Pap
    • Dåser og andet metal
    • Plast - dunke og blød plastik

    §28.2 Hvem gælder ordningen for

    Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

    §28.3 Beskrivelse af ordningen

    Almennyttige frivillige foreninger kan, efter ansøgning, indgå skriftlig aftale med Haderslev Kommune om indsamling af genanvendeligt affald fra husholdninger. Fraktionerne må ikke sammenblandes.

    Aftalen gælder for 3 år ad gangen og giver frivillige foreninger mulighed for at indsamle genanvendeligt husholdningsaffald i et nærmere afgrænset område.

    Foreningen skal lade sig registrere som indsamler hos Miljøstyrelsen, have et gyldigt indsamlerbevis og indberette indsamlede mængder 1 gang årligt til Haderslev Kommune og til Miljøstyrelsens Affaldsdatasystem.

    Der må ikke indsamles affald, som er placeret i genbrugsbeholderne, da dette affald indgår i ordningerne beskrevet i §11-16 og tilhører Provas.

    Haderslev Kommune kan, med henblik på at udvikle og forbedre ordningerne for husholdningsaffald, gennemføre forsøgsordninger for indsamlingen af dette affald. Det kan
    for eksempel besluttes, at visse dele affaldet skal opsamles adskilt det øvrige affald.

    Hvis der i forbindelse med en sådan forsøgsordning opstilles særlige affaldsbeholdere, skal borgerne benytte disse og følge eventuelle regler for benyttelsen.

    Det påhviler grundejere i forsøgsområder at sikre mulighed for anbringelse af de nødvendige affaldsbeholdere.

    Derudover kan der være tale om forsøgsordninger, som har til formål at optimere affaldshåndteringen, for eksempel med det formål at højne den reelle genanvendelse af
    affaldet.

    Forsøgsordninger kan etableres i hele kommunen eller dele heraf.

    §30.1. Renovatørens ansvar og pligter

    Renovatørens forpligtelser fastsættes i kontrakt med Provas.

    Renovatøren kan undlade at tømme beholderen hvis:

    • Beholderen er overfyldt
    • Affaldet i beholderen er fejlsorteret
    • Håndtaget vender forkert
    • Adgangsforholdene jf. bilag 2 ikke er opfyldt

    Forholdene skal bringes i orden, inden beholderen kan tømmes. Der ydes ikke refusion af tømningsgebyr i disse tilfælde. Hvis genbrugsbeholderne tømmes som restaffald grundet fejlsortering opkræves gebyr for ekstra tømning.

    Ved undladt tømning og afhentning har renovatøren som udgangspunkt pligt til at sende en SMS/lægge en meddelelsesseddel på afhentningsstedet med angivelse af årsag til manglende tømning.

    Affaldsbeholderne skal, såfremt retningslinjer for adgangsforhold og tømning er overholdt, hentes ved standplads og leveres tilbage til standplads.

    §30.2 Afhentning af affald

    Provas vurderer ændringer og overtrædelser af regulativet, og Haderslev Kommune bruger vurderingerne i sine afgørelser.

    Beholderne skal være tilgængeligt fra kl. 06.00 på tømningsdagen.

    Tømning vil ske på hverdage i tidsrummet fra kl. 06.00 til kl. 18.00. Om vinteren kan tømning blive udskudt til kl. 09.00, hvis der er risiko for sne- eller isglatte veje, fortove og indkørsler, således at grundejeren har haft lejlighed til at foretage snerydning og glatførebekæmpelse.

    Provas kan i særlige tilfælde tillade at der startes før kl. 06.00.

    Indsamlingsordning hos private husholdninger

    Som standard har husstande i Haderslev Kommune tre rumdelte 240 l beholdere. De består af en beholder til restaffald og madaffald og to beholdere til genanvendelige materialer.

    Nogle affaldstyper er samlet til en fraktion, mens andre affaldstyper indsamles særskilt:

    • Papir og pap indsamles blandet
    • Metal og glas indsamles blandet
    • Blød og hård plast indsamles særskilt
    • Mad- og drikkekartoner indsamles særskilt

    Derudover har husstandene også en gul kasse til problemaffald. Det kan for eksempel være batterier, småt elektronik, kemikalier og spraydåser.

    Standplads afhentning

    Beholderne afhentes på standplads såfremt følgende krav er opfyldt:

    • Beholdere skal placeres på et let tilgængeligt sted og skal stå synligt
    • Standpladsen skal bestå af et fast underlag som fliser, asfalt eller beton
    • Ved flere beholdere skal de placeres, så den enkelte beholder kan tømmes, uden at de
      øvrige beholdere skal flyttes
    • Beholderes håndtag og hjul skal vende udad mod renovatøren, så de kan hente en beholder,
      uden at skulle vippe eller vende den
    • Der skal være lys ved standpladsen
    • Ekstrasække/sække må max. veje 10 kg
    • Adgangsvejen mellem skraldebilen og standpladsen og skel skal være plan, jævn og med kørefast underlag, såsom asfalt, fliser eller beton
    • Adgangsvejen må højst være 30 meter lang
    • Adgangsvejen skal være mindst 90 cm bred
    • Der må ikke være trin eller trapper på adgangsvejen
    • Frihøjden på adgangsvejen skal være mindst 2,2 meter
    • Eventuelle låger og lignende skal kunne stå åbne af sig selv og være min. 1 meter bred
    • Adgangsvejen skal være oplyst i den mørke tid
    • Der må ikke være stigninger eller fald på over 10 %
    • Renovationsbilen skal kunne vende ved ejendommen/ i gårdspladsen
    • Vendepladsen skal minimum være 10×12 meter og indkørslen til ejendommen skal være tilstrækkelig bred
    • Der skal være kørefast underlag for renovationsbilen på tilkørselsvej og på vendeplads
    • Bevoksningen på tilkørselsvejen skal være beskåret, så der er en fribredde på 4 meter og en frihøjde på 4 meter.

    Haderslev Kommune kan fastsætte yderligere regler vedrørende placering af beholdere.

    I sommerhusområder er det ikke muligt at få afhentet beholdere på standplads. Beholderne skal stilles ud til nærmeste farbare vej.

    Hvor adgangsforholdene/standpladsen for en ejendoms beholder ikke opfylder ovennævnte krav kan Haderslev Kommune forlange forholdene bragt i orden, alternativt forlange at beholderen stilles frem til skel eller nærmeste farbare vej.

    Information til kommuner om kontaktperson:

    Navn: Karina Kloosterman Jensen
    E-mail: kakje@haderslev.dk
    Tlf. nr.: 20594259

    Regulativet er vedtaget d. 28-02-2023 og er trådt i kraft d. 01-04-2023

     

    Illustration viser hvordan beholderne er indrettet samt tømmefrekvens. Ved fællesstationer kan beholderstørrelserne afvige fra 240 l.

    Åbningstider

    Fremmøde

    Mandag 10:00 15:00
    Tirsdag 10:00 15:00
    Onsdag 10:00 15:00
    Torsdag 10:00 17:00
    Fredag 10:00 13:00
    Lørdag Lukket
    Søndag Lukket

    Lukket Åben

    Christian X's Vej 39, Indgang A, 6100 Haderslev

    74 34 34 34

    Telefontid

    Mandag 09:00 15:00
    Tirsdag 09:00 15:00
    Onsdag 09:00 15:00
    Torsdag 09:00 17:00
    Fredag 09:00 13:00
    Lørdag Lukket
    Søndag Lukket

    Lukket Åben