Kommunikationshjælpemidler
Har du et varigt nedsat tale-, høre- eller synsfunktionsniveau, eller har du et kommunikationshandicap? Så kan du søge om eller få tilskud til kompenserende hjælpemidler. Du har også mulighed for at få repareret eller udskiftet dit nuværende hjælpemiddel.
Hvilke kommunikationshjælpemidler kan jeg søge om?
Du kan søge om synshjælpemidler, hvis du har et væsentligt og varigt synshandicap.
Synshjælpemidler kan fx være:
- Særligt kraftige lupper,
- CCTV
- Blindestok
Optiske hjælpemidler kan fx være:
- Filterbriller
- Briller
- Særlige kontaktlinser
I fagsprog hedder det, at du skal have en medicinsk-optisk defineret øjenlidelse for at få støtte.
Det betyder, at almindelig langsynethed, nærsynethed, bygningsfejl eller forskellig optisk styrke ikke berettiger til støtte.
En medicinsk-optisk defineret øjenlidelse kan fx være uregelmæssig hornhinde, defekter i regnbuehinden eller sygdomsbetinget lysoverfølsomhed.
Find en komplet liste over alle medicinsk-optiske varige øjenlidelser i hjælpemiddelbekendtgørelsens bilag 2. Indikation for synshjælpemidler er at Visus ikke må være højre en 0,3 på bedste øje.
Briller til børn (Flyt til optiske)
Du kan ansøge om tilskud til briller og kontaktlinser til dit barn, hvis barnet er under 10 år og har en synsstyrke over +7 (Hypermetrop). Se punkt 13 i Hjælpemiddelbekendtgørelsen.
Hvor får jeg rådgivning, vejledning og undervisning?
Hvis du som synshandicappet har brug for vejledning, rådgivning samt undervisning i at kunne orientere dig bedre, lære nye ruter og færdes så selvstændigt som muligt mv., kan du henvende dig til Center for Specialundervisning og Kommunikation (CSK)
Hvis du har varig nedsat hørelse eller tinnitus, kan du søge om høretekniske hjælpemidler.
Det kan fx være FM-udstyr, teleslynge, vibratorvækkeur eller telefon med telespole.
Det er en forudsætning, at hjælpemidlet i væsentlig grad kan afhjælpe følgerne af din varige nedsatte hørelse i din dagligdag.
Indikationen for høretekniske hjælpemidler starter ved en hørenedsættelse på >45 dB / skelneevne <85%
Vær opmærksom på, at høreapparater ikke bliver betragtet som et høreteknisk hjælpemiddel.
Hvis du vil ansøge om høreapparater, skal du henvende dig til din ørelæge, som kan henvise dig til høreapparatbehandling hos Region Syddanmark, eller du kan henvende dig direkte hos en privat forhandler.
Det samme gælder udskiftning af høreapparat og batterier. Du kan kontakte Region Syddanmark i forhold til høreapparater på telefon: 99 44 34 14.
Høretekniske hjælpemidler på uddannelsen
Hvis du vil søge om høretekniske hjælpemidler i forbindelse med din uddannelse, skal du kontakte dit uddannelsessted.
Høretekniske hjælpemidler på jobbet
Hvis du vil søge om høretekniske hjælpemidler i forbindelse med dit arbejde, skal du kontakte Haderslev Jobcenter.
Hvor får jeg rådgivning, vejledning og undervisning?
Hvis du som hørehæmmet har brug for vejledning, rådgivning samt undervisning i kommunikation, samspil med andre og udførelsen af daglige opgaver mv., kan du henvende dig til Center for Specialundervisning og Kommunikation (CSK)
Godt at vide før du søger om et hjælpemiddel
Du kan søge om støtte til hjælpemidler hos Haderslev Kommune, hvis du bor i Haderslev Kommune og har en varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Det betyder, at du skal være færdigbehandlet.
Haderslev Kommune skal yde støtte til hjælpemidler til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, når hjælpemidlet:
- i væsentlig grad kan afhjælpe de varige følger af den nedsatte funktionsevne,
- i væsentlig grad kan lette den daglige tilværelse i hjemmet
Bemærk, at børn og unge under 18 år ikke selv kan søge om et hjælpemiddel. Det skal en forælder med forældremyndighed eller værge gøre.
Det er servicelovens §112 der beskriver de lovmæssige rammer for bevilling af hjælpemidler.
Når du vil søge om hjælpemidler, er det godt at være opmærksom på:
- Vi giver som udgangspunkt ikke støtte til hjælpemidler eller forbrugsgoder, du har anskaffet, inden du har modtaget en bevilling.
- Hvis du midlertidigt har behov for hjælpemidler efter eksempelvis indlæggelse på sygehus, skal du henvende dig til sygehuset, som kan hjælpe dig.
- Når du får et hjælpemiddel, er udgifter i forbindelse med brugen dine. Det kan eksempelvis være drift, rengøring og almindelig vedligeholdelse.
- Er du bevilliget et syn/hørehjælpemiddel skal du kontakte CSK på telefon: 74 34 79 57 mellem kl. 08.00-12.00.
Du får brug for dit MitID i forbindelse med udfyldelse af den digitale ansøgning.
Du kan undervejs i ansøgningsblanketten blive bedt om at vedhæfte forskellige relevante dokumenter, som kan gøre sagsbehandlingstiden kortere, hvis du selv vedhæfter. Det kan fx dreje sig om:
- Dokumentation med oplysninger om din funktionsnedsættelse/lægeoplysninger (fx relevante journalnotater fra sundhed.dk)
- Tilbud fra en optiker (ved ansøgning om briller eller kontaktlinser)
- Kopi af eventuel tidligere bevilling fra anden kommune.
Det kommer an på typen af produktet, du søger om.
Hvis Haderslev Kommune bevilger dig et hjælpemiddel, skal du som udgangspunkt ikke betale noget selv, medmindre du ønsker et dyrere hjælpemiddel end det, Haderslev Kommune har vurderet som bedst og billigst. I det tilfælde skal du selv betale den ekstra udgift.
Din egen økonomi har ikke indflydelse på, om du kan få en bevilling, eller hvor meget du kan få i tilskud. Støtten er desuden skattefri.
Ja.
Hvis produktet er dyrere end den pris, vi har bevilliget, skal du selv betale prisforskellen.
Vi giver som udgangspunkt ikke støtte til hjælpemidler eller forbrugsgoder, du har anskaffet, inden du har modtaget en bevilling.
Er dit hjælpemiddel blevet slidt eller gået i stykker, kan du kontakte CSK på telefon: 74 34 79 57 mellem kl. 08.00-12.00.
Er fx dine briller gået i stykker, eller du ønsker en udskiftning, skal du udfylde en digital ansøgning. Vær opmærksom på, om dine briller er dækket af din forsikring, inden du søger.